Dvije operne dive na koncertnom podiju

Koncerti Dunje Vejzović i Marjane Lipovšek, Hrvatski glazbeni zavod, Zagreb, 9. i 10. svibnja 2008.

  • U petak 9. i u subotu 10. svibnja održane su dvije zanimljive, posve različite vokalne koncertne večeri koje su u Hrvatskom glazbenom zavodu priredile Dunja Vejzović i Marjana Lipovšek. U petak je Koncertni portret Dunje Vejzović upriličio Obiteljski radio u povodu 16. obljetnice emitiranja emisije Klasična večer i noć zagrebačkih šišmiša urednika i voditelja Zlatka Madžara, a u subotu je u sklopu Festivala sv. Marka treću godinu zaredom nastupila Marjana Lipovšek.

    Dunja Vejzović i njezini đaci

    Dunja Vejzović s učenicima (arhivska fotografija)Mezzosopranistica Dunja Vejzović, umjetnica svjetske karijere, već se trinaest godina bavi i pedagoškim radom, najprije u Grazu, potom u Zagrebu, a danas predaje na Visokoj školi za glazbu i scenske umjetnosti u Stuttgartu, gdje je odgojila niz uspješnih pjevača iz različitih zemalja, uključujući Hrvatsku. Koncertom je, uz vlastito sudjelovanje, predstavila šestero bivših i sadašnjih učenika od kojih četvero iz Hrvatske. Umjetnički i pedagoški dometi prezentirani su u opsežnom, gotovo trosatnom programu različitih autora i stilova, od baroknih arija do opere i operete. Nažalost trajalo je predugo i bez minute hrvatske glazbe. Dunja Vejzović je koncert posvetila uspomeni na svoju učiteljicu pjevanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, profesoricu Mariju Borčić.

    Sama Dunja Vejzović, uz sudjelovanje tenora Christophera Kaplana, baritona Krešimira Stražanca i basa Marka Špehara, u visokom je stilu otpjevala Tužaljku nimfe Claudija Monteverdija, kojom je otvoren koncert. Uz kornista Radovana Vlatkovića lijepo je izvela i Alpski rog Richarda Straussa, a prvi dio koncerta završila Vokalizom Sergeja Rahmanjinova u društvu spomenutih pjevača i tri pjevačice: sopranistica Christine Landshamer i Eveline Novak te mezzosopranistice Kore Pavelić. U drugom dijelu koncerta Dunja Vejzović nastupila je uz pratnju gitarista i aranžera Darka Petrinjaka (Juan Ponce-Fernando Obradors: La mi sola, Laureola i José Bassa-Joaquin Nin: Minué cantado), s Evelin Novak otpjevala duet Adalgise i Norme iz opere Norma Vincenza Bellinija, a koncert je zaključen zajedničkom završnom fugom iz opere Falstaff (Tutto nel mondo è burla) Giuseppea Verdija, što se i nije posrećilo.

    U preostalom programu izmjenjivali su se mladi pjevači u interpretacijama Lieda i opernih i operetnih arija, uz glasovirsku pratnju korepetitora Cornelisa Witthoeffta, kolege Dunje Vejzović u Stuttgartu. Lijepi glasovi i dobra vokalna tehnika ipak nisu bili stilski uvijek besprijekorni. Publika koja je dupkom ispunila veliku, čak i malu dvoranu HGZ-a, ispratila je mlade pjevače i njihovu profesoricu dugim pljeskom i ovacijama.

    Lied Marjane Lipovšek

    Marjana Lipovšek (arhivska fotografija: koncert na Dubrovačkim ljetnim igrama 2007, foto: Damil Kalogjera)U sklopu Festivala sv. Marka ugledna slovenska mezzosopranistica Marjana Lipovšek održala je dan kasnije (10. svibnja), također u HGZ-u, recital Lieda u suradnji sa vjernim pijanistom Anthonyjem Spirijem, rođenim u SAD-u, s prebivalištem u Münchenu i profesorom komorne glazbe na Visokoj glazbenoj školi u Kölnu. Marjana Lipovšek, rođena u Ljubljani, rano se otisnula u svijet kao članica Bečke, Hamburške i minhenske opere te gošća opernih kuća poput Metropolitana u New Yorku. Danas ima i austrijsko državljanstvo. Podjednako uspješno djeluje na opernim pozornicama i u koncertnim dvoranama, a posebno se cijene njezine interpretacije Lieda, nagrađene prestižnom titulom Kammersängerin.

    U skladu s reputacijom, umjetnica je predstavila birani program antologijskih solo-popijevki Clare Schumann (tri pjesme iz zbirke Liebesfrühling Friedricha Rückerta, op. 12), Roberta Schumanna (ciklus pjesama op. 42 Frauenliebe und leben na stihove Adelberta von Chamissoa) i Johannesa Brahmsa (osam pjesama različitih opusa). Tome je, kao omaž domovini, dodala ciklus od pet slovenskih narodnih pjesama u suptilnoj, majstorskoj obradi uglednog slovenskog skladatelja Uroša Kreka, koji je umro prije osam dana te je to bila i posveta autoru. Također u narodnom stilu izvela je po jednu lijepu pjesmu svoga oca Marijana Lipovšeka i Antonína Dvořáka.

    Nastup Marjane Lipovšek bio je uzoran, visoke razine kultiviranog, izražajnog i sugestivnog vokalnog izraza, rijetko prisutnog na našim podijima, čemu je pridonio i sjajan pijanist i idealni suradnik Anthony Spiri. A u kojoj se mjeri i s koliko koncentracije umjetnica predaje glazbi i uranja u dubinu potvrdila je i njezina reakcija na napadno kašljanje publike u dvorani i na nesnosnu buku ulice koja prodire u dvoranu. Pričekala je dok buka nije iščezla, a publiku na kraju prvoga dijela koncerta zamolila da se iskašlje za vrijeme pauze, jer svaki takav incident njoj predstavlja šok i nož u srce.

    Uistinu, publika bi se u takvim kritičnim trenucima mogla i trebala suzdržati i tišinom pridonijeti dostojnoj atmosferi u dvorani, a ne bi škodila niti bolja izolacija prozora s ulične strane Glazbenjaka, ne bi li se koncert odvijao u potrebnoj tišini, kako je i bilo za vrijeme drugoga dijela te nezaboravne večeri.

    © Višnja Pogaj, KULISA.eu, 11. svibnja 2008.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike