Koncerti za pamćenje

2. Festival Stradun Classic, 4. - 11. listopada 2019., Dubrovnik

  •  

    Među brojne koncerte koji se održavaju u atriju Kneževog dvora, ove godine ponovo se uselio festival Stradun Classic u trajanju od 4. do 11. listopada i ponudio koncerte za pamćenje. Idejna začetnica i sudionica festivala je klarinetistica međunarodne karijere Marija Pavlović, a organizaciju je preuzeo Dubrovački simfonijski orkestar koji je također  sudjelovao u programima. Po izboru skladbi i visokoj izvedbenoj umjetničkoj kvaliteti zasigurno prednjači svim sličnim manifestacijama u Dubrovniku. Na okupu su se našli vrsni domaći i strani glazbenici, a dovoljno je napomenuti da je sudjelovalo pet dobitnika Nagrade Orlando: pijanistica Martina Filjak, violončelistica Monika Leskovar, klarinetistica Marija Pavlović, mezzosopranistica Renata Pokupić, rogist Radovan Vlatković. K njima su se pridružili strani glazbenici: violinist Daniel Rowland (Nizozemska), kontrabasist Zoran Marković i rogist Boštijan Lipovšek (Slovenija), te članovi Dubrovačkog simfonijskog orkestra: violinistica Mirabai Weimehl Rosenfeld, oboistica Renata Santini Glavinović, klarinetist Stijepo Medo, fagotist Matija Novaković, violist Šimun Končić i rogist Toni Kursar. Svi ovi umjetnici ugradili su svoju tehničko-umjetničku sposobnost podređujući se pravilima komornog muziciranja i ponudili brojnoj publici pravu glazbenu nasladu.

    Ova međunarodna ekipa ostvarila je pet koncerata. Prvi koncert u prvome dijelu bio je ispunjen djelima hrvatskih skladatelja - Idilom Blagoja Berse i Papandopulovom Homagge à Sorkočević (posvećeno Umjetničkoj školi Luke Sorkočevića), koja su u sviranju Dubrovačkog simfonijskog orkestara pod ravnanjem singapurskog dirigenta Darella Anga imala potrebnu stilsku zvučnu rezonancu. Za ovu priliku mezzosopranistica Renata Pokupić odabrala je četiri Biblijske pjesme A. Dvořaka, pokazavši raskošne mogućnosti svoga pjeva. Centralna točka bio je Violinski koncert Bucollique poljsko-dubrovačkog skladatelja M. L. Rogowskog, koji je veliki dio života proveo u Dubrovniku, gdje je i sahranjen. Njegova ostavština pohranjena je u Dubrovačkom arhivu. Prije izvjesnog vremena nađen je izvan Dubrovnika spomenuti koncert  i ovom prilikom praizveden od violiniste Daniela Rowlanda, koji je potpomognut Dubrovačkim simfonijskim orkestrom i dirigentom Anganom, na jedinstven način predao  djelo publici.

    Program drugog koncerta bio je popunjen komornim djelima, a na početku programa  pijanistica Filjak, violinist Rowland i violončelistica Leskovar svirali su Schumannov Klavirski trio br. 3 u g-molu, op.110, dajući mu odgovarajući sjaj i plemenitu tonsku glazuru, što je stvaralo intimnu atmosferu u atriju Kneževog dvora. Uslijedio je još jedan trio češkog skladatelja G. Kleina (umro u nacističkom logoru). Interpretaciju su ostvarili istinskim  umjetničkim zamahom violist Končić, violinist Weismehl Rosenfeld i Leskovar. Na kraju večeri istupili su Owen, Santini Glavinović, Nuytten, Novaković, Vlatković, Pavlović, Medo, Kursar, Lipovšek i Leskovar i muzicirali zanosno, rasvjetljujući jasno i muzikalno horizonte Dvořakove Serenade za puhače, violončelo i kontrabas u d-molu, op.44.

    Naredni koncert kolege glazbenici posvetili su kolegici Renati Pokupić i zaželjeli joj brzo ozdravljenje, jer nije mogla nastupiti zbog bolesti. Prvo smo odslušali Händelovu Passacagliu u aranžmanu Halvorsena za violinu i violončelo, što su je u skladnoj odmjerenosti dvaju zvučnih slojeva briljantno izveli violinist Rowland i violončelistica Maja Bogdanović.  Pijanistice Filjak i violinistica Vinete Saerike Griegovoj Violinskoj sonati br. 2 u G-duru podarili su pravo romantičarsko ruho. Skladbu Castillo interior P. Vasksa izveli su  ležerno, razgovijetno, s puno unutarnjeg umjetničkog impulsa violinist Rowland i violončelistica Bogdanović. Klavirski trio u C-duru, op. 29 Dore Pejačević u izvođenju M. Filjak i M. Leskovar dan je odušak romantičarskom izričaju. Na začelju programa našla se skladba Serenata in vano C. Nielsena, kojom je kvintet svirača Pavlović, Vlatković, Leskovar, Nuytten i Marković na najbolji način ispratio publiku.



    Četvrti koncert otvorili su M. Filjak, klarinetistica M. Pavlović, oboist T. Owen, fagotist P. Nuytten i kornist R. Vlatković, svirajući Mozartov Kvintet u Es-duru za klavir i puhače. Svi su oni plemeniti glazbenici, svaki majstor svoga glazbala i svi s izrazitom kulturom emisije tona; muzicirali su visoko kultiviranim stilom za salzburškog majstora. Istu kvalitetu komornog sviranja čuli smo u sviranju Beethovenovog Septeta u Es-duru, op. 20, koje su iznijeli violinistica V. Sareiko, violist Š. Končić, violončelistica M. Leskovar, kontrabasist Z. Marković, klarinetistica M. Pavlović, fagotist P. Nuytten i kornist R. Vlatković.

     Na kraju festivala Stradun Classic slušali smo skladbe W. A. Mozarta i Dubrovački simfonijski orkestar pod vodstvom Marca Tarduea. Prvi dio oproštajne večeri ispunile su dvije skladbe namijenjene puhačkim instrumentima i orkestru: Koncert za rog i orkestar br. 3 u Es-duru, K.447, kojeg je maestralno izveo Radovan Vlatković, a Koncert za klarinet i orkestar u A-duru, 622, odsvirala je M. Pavlović nedvojbeno s velikim emotivnim nabojem; ljepotu djela naglašavala je svakim kontaktom s instrumentom. Dubrovački simfonijski orkestar iskazao se kao ozbiljno glazbeno tijelo koje dostiže velike i lijepe rezultate, pa je tako pod vodstvom dirigenta Marca Tarduea zatvorio festival s popularnom Mozartovom Simfonijom u g-molu, br. 40 na najbolji mogući način. Možemo zaključiti da  festival Stradun Classic ima budućnost.

    Iza ovog festivala nastavio se festival Dubrovačkog simfonijskog orkestra pod nazivom Jesenji glazbeni moskar.

    Od već održanih koncerata iz tog ciklusa moramo izdvojiti koncert s djelima W. A. Mozarta, Ivana Končića i F. B. Mendelssohna pod dirigiranjem Tomislava Fačinija. Među koncertima što ih je Mozart namijenio pijanistima, spada Koncert za klavir i orkestar u C-duru, b21, K467, kojeg je 18. listopada uz Dubrovački simfonijski orkestar odsvirala mlada dubrovačka pijanistica Stefani Grbić. Stefani Grbić još prvu izobrazbu klavira dobila je u Umjetničkoj školi Luka Sorkočević (klasa Marije Grazio), Glazbenu akademiju završila je u Ljubljani (klasa Tomaža Petrača) a trenutno je na specijalističkom studiju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu (klasa Katarina Krpan). Pohađala je stručne tečajeve u inozemstvu i u domovini. Kao studentica dobila je 2010. Nagradu za mlade Franc Prešern u Ljubljani, a dobitnica je mnogih nagrada – npr. 2013. na natjecanju u Firenci itd. Danas radi u Umjetničkoj školi Luka Sorkočević u Dubrovniku i vrlo je aktivna kao koncertna pijanistica.



    Mozartova glazba vječiti je izazov za glazbenike, a mlada pijanistica Grbić uz odličnu suradnju Dubrovačkog simfonijskog orkestra pokazala je da je razumjela majstorov zapis i promišljeno ga pretvarala u zvučne perle. Kroz njeno sviranje doživjeli smo sjaj, čistoću svakog odsviranog tona, u njenom logičnom fraziranju oživjela je svaka fraza s istančanim dinamičnim i agogičkim nijansama. Uslijedilo je djelo Ivana Končića, koji je još za vrijeme studija dobivao priznanja za svoja djela, pa tako dobitnik je Dekanove nagrade Muzičke akademije u Zagrebu, zatim Rektorove nagrade, a djela mu se izvode u domovini i u inozemstvu. Skladba koju je posvetio Dubrovačkom simfonijskom orkestru nosi naziv Koncert za orkestar, 2. stavak i pokazuje težnju mladog skladatelja da umota naslijeđene glazbene elemente u modernu orkestraciju. Skladba je pitka i ugodna slušanju.

    Očito je bilo da su glazbenici i dirigent bili zadovoljni ishodom prvog dijela koncerta, pa su sa smiješkom u odličnom raspoloženju uz poticaj nasmiješenog dirigenta Tomislava Fačinija odsvirali Mendelssohonovu simfoniju Talijanska u A-duru, op.90, koja je bila prava euforija glazbe.

    © Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 25. listopada 2019.

Piše:

Ileana
Grazio

kritike