Ljepota tona i uzorno fraziranje

Crveni ciklus, Zagrebačka filharmonija, dir. David Danzmayr, KD Lisinski, 24. svibnja 2019.



  • Maestro David Danzmayr ovim se iznimnim koncertom oprostio od Zagrebačke filharmonije nakon tri sezone koje je proveo na dužnosti šefa-dirigenta našega orkestra. Tim povodom troje članova Zagrebačke filharmonije zahvalilo mu je prigodnim poklonom na velikom doprinosu i zalaganju za prosperitet orkestra, s nadom da će se suradnja nastaviti i ubuduće. Program koncerta bio je pomno odabran. Iz hrvatske glazbene baštine predstavljen je Capricio – scherzo, op. 25 Blagoja Berse kao uvod u središnju solističku točku - Koncert za flautu i harfu u C-duru, KV 299 Wolfganga Amadeusa Mozarta sa sjajnim solisticama Renatom Penezić i Anneleen Lenaerts, te kulminacijom s kultnom 9. Simfonijom u d-molu, op. 125 Ludwiga van Beethovena.

    Capriccio – Scherzo efektni je dio trolista (uz Dramatsku uvertiru i Idilu) nedovršene Simfonije u c-molu Blagoja Berse, s energičnim središnjim dijelom uokvirenim romantičnim uvodom i sličnim završetkom. Nakon vrlo dobre izvedbe tog dojmljivog stavka predstavila se prva flautistica ZF Renata Penezić u društvu s prvom harfisticom Bečke filharmonije Anneleen Lenaerts. Obje umjetnice razvile su respektabilnu solističku karijeru i osvojile mnogobrojne nagrade. Bave se i komornom glazbom, a Renata Penezić i pedagoškim radom na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Prvoklasne i suptilne umjetnice uzorno su interpretirale solističke dionice Koncerta za flautu i harfu u C-duru, KV 299 Wolfganga Amadeusa Mozarta, uz smanjeni orkestar diskretne pratnje koji je pružio dovoljno prostora solisticama za isticanje njihovih kvaliteta, prvenstveno glede ljepote tona, uzornog fraziranja i virtuoziteta te usklađenog dosluha, posebice u drugom stavku (Andantinu), u kojem oba instrumenta ravnopravno korespondiraju.

    U drugom dijelu večeri izvedena je posljednja Beethovenova simfonija, znamenita Deveta, vrhunac majstorova stvaralaštva i važna prekretnica u poimanju simfonijskog opsega i forme inovativnim uvođenjem zbora i vokalnih solista u završnom stavku. Dirljiv je to simbol borbe čovječanstva za slobodu, pravdu i jednakost te vjere u ljudsku solidarnost, zajedništvo i bratstvo. Izvodi se u najsvečanijim prigodama, a stihovi iz Schillerove Ode radosti (An die Freude), djelomice opjevani u Finalu, postali su himnom Europske unije. U programskoj knjižici ovaj put je objavljen integralni tekst Ode radosti na njemačkom originalu s hrvatskim prijevodom i komentarom Seada Muhamedagića.

    Izvedba tog opsežnog remekdjela u trajanju od sedamdesetak minuta, pod znalačkim ravnanjem maestra Danzmayra, bila je nadasve studiozna, energična i herojska, egzaktna u mnogim detaljima i impresivna u cjelini. Dirigent je uvjerljivo dočarao razvojni put partiture kroz četiri stavka – od sumnji, borbe, neizvjesnosti i razočaranja u početnom Allegru, demonske jezovitosti u drugom stavku – Molto vivace do smirene rezignirane lirike Adagia koji se neposredno nadovezuje na Finale - veličanstvenu umjetničku i čovječansku oporuku. U vrlo dobroj izvedbi istaknuli su se mnogi solisti i dionice, poput primjerice moćnih  violončelista i kontrabasista na početku Finala. Nažalost, nezahvalne vokalne dionice dobrih ali nedovoljno usklađenih solista iznijeli su sopranistica Tanja Ruždjak, mezzosopranistica Margareta Matišić, tenor Stjepan Franetović i bariton Ljubomir Puškarić. Mnogobrojni Akademski zbor Ivan Goran Kovačić s više od 120 pjevača dobro je uvježbao Veton Marevci, iako je u forte dijelovima ansambl bio prejak, ali u pijanima čistog zapjeva, skladan i dojmljiv. Nije ni bilo sumnje da će ova izvedba popularne Devete biti ispraćena gromoglasnim ovacijama i dugim pljeskom zadovoljne publike.

    Program:
    Blagoje Bersa: Capriccio – scherzo, op. 25c
    Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert za flautu i harfu u C-duru, K.299
    Ludwig van Beethoven: 9. simfonija u d-molu, op. 125

    Dirigent:
    David Danzmayr
    Flauta: Renata Penezić
    Harfa: Anneleen Lenaerts
    Zbor Ivan Goran Kovačić

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 28. svibnja 2019.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

najavljujemo...