Izvrsno raslojena dinamika

Hrvatski barokni ansambl i gost violinist Enrico Onofri; drugi koncert ciklusa Izvorni užitak!, HGZ, 25. studenoga 2018.



  • Za drugi ovosezonski koncert ciklusa Izvorni užitak!, održan u Hrvatskome glazbenom zavodu 25. studenoga 2018., Hrvatski barokni ansambl i gost violinist Enrico Onofri odabrali su nekoliko skladbi nadahnutih noćnim ugođajem. Već samo spominjanje noći i različitih doživljaja dočaranih umjetnikovom maštom odvodi slušatelja u svijet programne glazbe i skladbi koje imaju zajedničku podlogu – noć i vrijeme smanjene fizičke aktivnosti, ali ne i odmora za neslućene putove ljudske mašte. Romantičarski pristup dopušta osmišljavanje tajanstvenih i intrigantnih situacija koje skladatelji mogu maštovito i zanimljivo pretočiti u glazbena djela. Repertoar koji u pravilu izvodi Hrvatski barokni ansambl za ovaj je koncert malo proširen u smislu glazbenih razdoblja i stilova pa su se uz barokne skladbe našle i neke iz razdoblja klasičnoga stila. Vodeću ulogu u nekim je skladbama imala violina u pouzdanim i čvrstim rukama umjetničkoga voditelja Enrica Onofrija, ali i blok-flauta koju je svirao stalni suradnik Hrvatskoga baroknog ansambla Stjepan Nodilo.

    Na početku koncerta izvedena je Serenada à cinque Noćobdija za bas, gudače i basso continuo njemačkog baroknog skladatelja Heinricha Ignaza Franza von Bibera (1664-1704). To je suita od šest stavaka u kojoj je četvrti Ciacconu - niz varijacija na jednostavnu temu, uključio ljudski glas, jednoličnu melodiju noćobdije koji uporno opominje građane da odu u svoje domove. Iz opusa majstora baroka Antonija Vivaldija (1678-1741) predstavljeni su Sinfonia iz Serenate La Senna Festeggiante i poznati Koncert za blok-flautu, gudače i basso continuo u g-molu Noć. Talijanski skladatelj Francesco Barsanti (1690-1775) djelovao je dulje vrijeme u Londonu pa je prilagodio ukusu tamošnje koncertne publike concerta grosa i omiljene noćne teme kakve je u svoje sonate pretočio Giovanni Battista Sammartini. Takva je oblika njegov trostavačni Koncert za dvije violine, gudače i basso continuo u G-duru, op. 6 br. 1 (prema Giovanniju Battisti Sammartiniju). U drugome dijelu koncerta izvedena je prvo skladba La Musica Notturna per le Strade di Madrid, op. 30 br. 6 Luigija Boccherinija (1743-1805), a na kraju poznata Serenata Notturna za dvije violine, violu, kontrabas, gudače i timpane u D-duru, KV 239 Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756-1791).



    Violinist Enrico Onofri više od dva desetljeća bio je koncertni majstor jednog od najpoznatijih ansambala za staru glazbu Il Giardino Armonico, a svoje interpretacije usavršavao je i kao član više sličnih europskih komornih sastava. Teško je odoljeti njegovu temperamentnom nastupu, entuzijazmu s kojim otkriva poruke skladatelja iz notnih zapisa i sigurnosti u svim segmentima njegova sviranja na violini. Onofri je glazbenik koji takav svoj pristup uspijeva prenijeti i na članove sastava s kojim svira, što je obilježilo čitavu koncertnu večer. Siguran sugovornik bila mu je violinistica Laura Vadjon u Barsantijevu koncertu, a virtuoznu dionicu blok-flaute u Vivaldijevu koncertu Noć besprijekorno je odsvirao Stjepan Nodilo. Kratku ulogu noćobdije u Biberovoj suiti otpjevao je sigurno mladi bariton Martin Čargo. Dobro vođen Hrvatski barokni ansambl slijedio je koncepciju umjetničkoga voditelja Enrica Onofrija, koji se nije ustručavao povesti ga u iznimno brza tempa i izvrsno raslojenu dinamiku poput jedva čujnog stavka Andsante molto u Vivaldijevoj Sinfoniji do zanimljivih efekata u skladbi Boccherinija i Noćnoj serenadi Mozarta u kojoj su se osobito istakli u svojim varijacijama solisti na violinama (Onofri i Vadjon), violi (Hiwote Tadesse) i kontrabasu (Fran Petrač). Još je jedan put publici podaren Izvorni užitak! u skladbama noćnog ugođaja koje su članovi Hrvatskoga baroknog ansambla svirali s užitkom, tako virtuozno i muzikalno odgovarajući na neskriveno nadahnuće umjetničkoga voditelja Enrica Onofrija.

    Program:
    Biber, Barsanti, Boccherini, Vivaldi, Mozart

     © Snježana Miklaušić - Ćeran, KLASIKA.hr, 7. siječnja 2019.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike