U čast Davoru Bobiću

Autorski koncert u povodu 50. obljetnice života skladatelja, Koncertna dvorana Blagoje Bersa, Muzička akademija u Zagrebu, 20. studenoga 2018.



  • Davor Bobić - skladatelj, organizator, ravnatelj Varaždinskih baroknih večeri, redovni profesor na Sveučilištu Josip Juraj Strossmayer u Osijeku i voditelj osječke glazbene scene, aktualno pripada najagilnijim djelatnicima na području glazbene kulture i mnogo šire od njegova rodnog grada Varaždina, a kao skladatelj jedan je od najplodnijih i najčešće izvođenih autora glazbenih djela - od solističkih preko komornih do orkestralnih i glazbeno-scenskih. To je i s pravom tako jer Bobić, rođen 1968. godine, može s ponosom gledati na proteklih pet desetljeća kada je, nakon školovanja na Glazbenoj školi u Varaždinu i studija koji je završio na Konzervatoriju P. I. Čajkovski u Kijevu diplomiravši harmoniku, kompoziciju i teoriju glazbe, započeo pedagoški rad prvo na varaždinskoj Glazbenoj školi a potom u Osijeku, gdje trajno poboljšava, uvodi novosti i obogaćuje pedagoške procese na Sveučilištu, te znatno pridonosi razvoju osječke glazbene scene.

    Doista, lijepo je za pojedinca opredijeljenog za glazbu biti u mogućnosti osvrtati se na desetljeća plodonosnih aktivnosti, i to jednako onih koje pomažu i koriste drugima i društvu u cjelini, kao i sabirati rezultate skladateljskog rada koji broji već više od 140 naslova i to brojna instrumentalna i vokalna, kao i vokalno-instrumentalna djela - oratorije Tomislav i Vukovarski requiem te od glazbeno-scenskih balet s pjevanjem Veronika Desinićka. Dakako, sve su te djelatnosti bile najšire primijećene, valorizirane i nagrađivane, pa Davor Bobić nedvojbeno sa zadovoljstvom sprema ugledne nagrade i to kontinuirano počevši s Nagradom Ministarstva obrazovanja Ukrajine (1993), a slijedile su Nagrada Ivo Vuljević Hrvatske glazbene mladeži (1996), Nagrada Fonda Stjepan Šulek (1997), Odličje reda Hrvatskog pletera (1997), Nagrada Varaždinske županije za najveća dostignuća na području kulture (1998), Odličje Reda Danice hrvatske s likom Marka Marulića (1999), Nagrada Boris Papandopulo Hrvatskoga društva skladatelja (2008), Nagrada Marul za najbolju scensku glazbu (2010), Pečat Grada Osijeka za osobita ostvarenja u području glazbene kulture (2014),  Nagrada za najbolju scensku glazbu SLUK (2015), Plaketa Emil Cossetto (2016), Nagrada Grada Varaždina (2016) i Povelja Kraljevine Španjolske (2017). Dojmljivo, zar ne?

    Kako je ova godina za Bobića obljetnička jer je ispunio 50 godina života, ušao je kao slavljenik u trolist skladatelja-obljetničara kojima su bile posvećene 43. Osorske glazbene večeri (uz akademika Franu Paraća s napunjenih 70 i Berislava Šipuša sa 60 godina starosti), a rodni Varaždin i njegova Glazbena škola u okviru proslave 190. obljetnice postojanja organizirali su 7. lipnja autorski koncert s njegovih djelima inspiriranima židovskom kulturom. Bio je dakle red da se skladatelja, koji je nažalost premalo prisutan na zagrebačkim koncertnim podijima, predstavi autorskim koncertom i u hrvatskoj metropoli.



    Na koncertu održanom 20. studenoga u Koncertnoj dvorani Blagoje Bersa Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu brojna je publika, u kojoj je međutim bilo moguće primijetiti izostanak upravo kolega-profesora kompozicije, upoznala tri opsežnija ostvarenja Davora Bobića, također s popisa njegovih skladbi koje su nastale na inspiraciju i uglazbljuju tekstove iz fundusa židovske baštine. Nakon naslova izvedenih na autorskom koncertu u Varaždinu, skladbi Bubot, Obed Edom, Glas Jeremije, Midraš, Primi me, Symphoneo, Mezuzah i Menora, redom solističkih i komornih skladbi, na zagrebačkom su koncertu zazvučala tri ostvarenja u kojima se Bobić također posvećuje židovskim temama i to Jephta, za glas i gudače, Koraci kroz Yad Vashem, za violinu i gudače te Amida, molitvena kantata za naratora, soliste, zbor, gudače i udaraljke. Glavninu izvođačkog aparata zastupali su odlični Zagrebački solisti, a sudjelovale su još i sopranistica Klasja Modrušan, koja je koncentrirano i glasovno uvjerljivo otpjevala solističku dionicu u Jephti, te skladateljeva kćer Ruta, mlada violinistica koja završava Srednju glazbenu školu u Varaždinu i kojoj je otac posvetio Korake kroz Yad Vashem. Molitvena kantata Amida, praizvedena 22. kolovoza u Osoru pod ravnanjem dirigentice Jasenke Ostojić, okuplja uz Zagrebačke soliste još i naratora, osječkog glumca Ivana Čačića, sopranisticu Antoniju Dunjko, tenora Marka Antolkovića i udaraljkaše Šimuna Matišića i Ruperta Čunka.

    Bobić je s naglašenom empatijom za tragičnu sudbinu Židova, posebice žrtava holokausta, kao i s vrsnim poznavanjem židovske kulture pa i glazbene baštine, ispisao partiture od kojih je skladba za violinu i gudače Koraci kroz Yad Vashem nedvojbeno jedno od u svijetu rijetkih djela čija glazbena supstanca i korištena glazbena sredstva s toliko dramatične dojmljivosti evocira tragediju progonjenog naroda. Dionica violine, u zbilja sjajnoj interpretaciji mlade solistice, glas je bola poduprtog gudačkim clusterima i repetitivnim ritmom kao hodom žrtava, a sve je to rezultat iskrenoga ganuća koje je skladatelj doživio prigodom posjeta Memorijalnom centru Yad Vashem u Jeruzalemu.

    Dramatična atmosfera nadograđena snažnim emotivnim nabojem i dubokim poštovanjem prema odabranom tekstovnom predlošku, židovskoj molitvi Amidah, sukus je ugođaja kantate čijih 10 stavaka protječe pod tenzijom posvećenosti koju izgovara narator i glazbenog uzbuđenja koje izvire iz vokalnih zborskih i solističkih dionica potpomognutih intenzivnom zvukovnošću gudača i napetošću ritmičkih intervencija udaraljki. Kako je u zagrebačkoj izvedbi bio uključen i izvorni židovski instrument šofar, koji je u Osoru nedostajao i kako je ovo bila druga, dakle već bolje uigrana izvedba, valja još glasnije pohvaliti dirigenticu Jasenku Ostojić, kao i sve izvođače.



    Na 43. Osorskim glazbenim večerima Davor Bobić je izvedbu posvetio 70. obljetnici postojanja Države Izrael, a zagrebačku je izvedbu još bliskije, gotovo intimnije posvetio izraelskoj veleposlanici Nj. E. Zini Kalay Kleitman, koja je kao štovateljica glazbe u godinama mandata u Hrvatskoj s posebnim zanimanjem pratila Varaždinske barokne večeri i prijateljski se zbližila s obitelji Bobić. Zbog činjenice da njezin mandat krajem ove godine završava i ona se vraća u Izrael, te posebno zbog činjenice da tim odlaskom nastupa njezino umirovljenje, bila je svakako vrlo lijepa Bobićeva gesta da joj se posvetom svojeg autorskog koncerta zahvali ne samo za osobno prijateljstvo nego i za cjelokupnu uspješnu djelatnost na diplomatskom planu približavanja Hrvatske i Izraela. Riječima zahvalnosti obratio joj se i predstavnik zagrebačkog gradonačelnika - pročelnik Gradskog ureda za upravljanje u hitnim situacijama Grada Zagreba, Pavle Kalinić.

    Davor Bobić ispraćen je gromoglasnim pljeskom, a riječi glavnog tajnika Hrvatskog društva skladatelja Antuna Tomislava Šabana bile su nadasve lijepo sročeni govor upućen kolegi kojemu i njegovo strukovno društvo priznaje važno mjesto u hrvatskoj suvremenoj glazbenoj tvorbi. Uz doista prijateljski savjet da sada nakon proslavljenog 50. rođendana više pažnje posveti sebi, možda i s malo više odmora, jer od njega se očekuju još mnoga djela, a za stvaralaštvo je ponekad potrebno više mira. Davor Bobić sa sebi je svojstvenim smiješkom primio prijateljski savjet, svjestan da ga čeka još niz narudžbi i koncerata. Glazbenici naime rado izvode njegova djela, to je poznato, a dokazano je da i publika rado sluša Bobićevu glazbu!

    Program:
    ‘’Jephta‘’ za glas i gudače
    ‘’Koraci kroz Yad Vashem‘’ 
    Molitvena kantata ‘’ Amida‘’ 


    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 10. prosinca 2018.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike