Razgovijetno i izbalansirano

7. Korčulanski barokni festival, 1.-16. rujna 2018



  • Novi glazbeni užitak - susret s renesansnim i baroknim glazbenim naslijeđem Poljske, uslijedio je u srijedu, 5. rujna u Crkvi sv. Nikole u gradu Korčuli. Muški vokalni ansambl Cracow Royal Singers predstavio je glazbu „slavnih vremena kraljevskoga dvorca Wavel“ u okviru programa naslovljenog Rorate caeli. Na brdu Wavel iznad Krakowa nalazili su se dvorac i katedrala utemeljena 1000. Godine, čiji su liturgijski obredi postali uzorom ostalim gradovima u Poljskoj. Tradicionalno pjevanje rorantista datira od prije punih 475 godina zahvaljujući kralju Žigmundu Starom, na čiji je poticaj 1540. utemeljen višeglasni zbor rorantista, a od 19. kolovoza 1543. pjevači su u Žigmundovoj kapeli pjevali tijekom jutarnje mise De Beata Virgine, čiji Introitus počinje riječima Rorate caeli (Rosite nebesa). Intonativno sigurno, razgovijetno, izbalansirano i dinamički iznijansirano, hodajući prema oltaru šest pjevača otpjevalo je jednoglasni odlomak Rorate caeli iz gregorijanskoga korala, a stojeći ispred oltara, peteroglasni motet Rorate caeli Marcina Paligana (16.-17. st.), četvero- ili peteroglasnu Misu Krzystofa Boreka (umro 1589.), motet Ave Maria Bartłomieja Pękiela (umro 1670), motet Sepulto Domino Grzegorza Gerwazyja Gorczyckog (1665/67-1734) te skladbu Gaude Mater Polonia Wincenta z Kielczyja (13. stoljeće) u obradi Teofila Klonowskog (iz 1867.). Isti program ponovili su glazbenici u četvrtak, 6. rujna u Župnoj crkvi Pomoćnice kršćana u Orebiću na poluotoku Pelješcu.

    Bach i Baltičko more naslov je koncerta na kome su se u petak, 7. rujna u Katedrali sv. Marka u gradu Korčuli predstavili članovi Helsinškog baroknog orkestra, čiji je umjetnički ravnatelj dirigent i čembalist Aapo Häkkinen i sopranistica Kajsa Dahlbäck. Johann Sebastian Bach 1705. godine uputio se na svoje najdulje putovanje do Lübecka kako bi slušao orguljaša Dietericha Buxtehudea. Približio se Baltičkome moru, na čijim su se obalama ispreplitali utjecaji moćnih njemačkih hanzeatskih gradova i kraljevine Švedske, u čijem je sastavu bila Finska. Djelujući dulje vrijeme na kraljevskome dvoru u Stockholmu, njemački skladatelj Gustav Düben priređivao je izvedbe vlastitih i skladbi njemačkih skladatelja koje je čuvao u svojoj zbirci. Iz nje su u program bile uvrštene Paduan anonimnoga skladatelja, motet O Gottes Stadt, BuxWV 87 Dietericha Buxtehudea (1637-1707), zatim Lamento sopra la morte Ferdinandi III Johanna Heinricha Schmelzera (?1623-1680), Sinfonia u e-molu i Partita u c-molu s virtuoznom dionicom oboe Johana Helmicha Romana (1694-1758), Allemande in discessum Caroli XI Regis Sveciae za čembalo-solo Christiana Rittera (1648-1725) te kantata Weichet nur, betrübte Schatten, BWV 202 Johanna Sebastiana Bacha, u kojoj oboa često donosi tematsku građu.



    U solistički zastupljenim dionicama i različitoj instrumentaciji pokazali su glazbenici svoje sviračke vještine i sklad skupnoga sviranja, a sopranistica Kajsa Dahlbäck otpjevala je recitative i arije bogate koloraturama intonativno sigurno, s nešto više vibrata i dinamički suzdržanije u odnosu na prateći instrumentalni sastav. Dirigent i čembalist Aapo Häkkinen potvrdio se kao dobar znalac interpretacije barokne glazbe, pa je i ovaj njegov nastup s Helsinškim baroknim orkestrom privukao u grad Korčulu grupu od tridesetak Finaca-štovatelja, koji ih stalno prate na gostovanjima u svijetu.

    Moglo bi se možda reći da je s nastupom Helsinškoga baroknog orkestra završen prvi dio 7. Korčulanskog baroknog festivala u kojem su ipak dominirali veći izvođački sastavi, dok je drugi dio Festivala protekao u znaku manjih komornih sastava.




    Program:

    Glazba slavnih vremena kraljevskoga dvorca Wawel
    Gregorijanski koral: Rorate caeli
    Marcin Paligon (16.-17. st.): Rorate caeli
    Krzysztof Borek (umro 1589.): Kyrie, Gloria, Credo iz / from Missa Te Deum laudamus
    Sanctus (a 5)
    Bartłomiej Pękiel (umro oko 1670.): Ave Maria
    Tomasz Szadek (1550? -1612): Agnus Dei iz / from Officium in melodiam motetae Pisneme
    Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1665/67 – 1734): Sepulto Domino
    Wincenty z Kielczy (13. st.):Gaude Mater Polonia, obr. / arr. Teofil Klonowski – Stube do neba 1867 / Stairway to heaven 1867

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 15. listopada 2018.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike