Jedinstvena i neophodna izvornost

Autorski koncert Berislava Šipuša u povodu 60. rođendana skladatelja, 4. lipnja 2018., Lauba



  • Hrvatsko društvo skladatelja i Cantus d.o.o. trajno časte hrvatske skladatelje u prigodama okruglih rođendana organizacijom autorskih koncerata kao mogućnosti za nešto opsežniju informaciju javnosti o njihovim ukupnim stvaralačkim opusima. Vrijeme doista leti i skladatelj kojega smo još nedavno doživljavali kao mladog autora stigao je do respektabilnog rođendana koji već upućuje na određeno sabiranje rezultata. Dakle, došao je trenutak da HDS, Cantus, Grad Zagreb i Ministarstvo kulture RH ujedinjenom potporom omoguće autorski koncert s djelima obljetničara, skladatelja, dirigenta, pijanista, profesora, organizatora, kraće čak i ministra, Berislava Šipuša koji je 14. svibnja na rođendanskoj torti mogao zapaliti impozantnu brojku od 60 svjećica.  

    Šipušev autorski koncert s izvedbama osam skladbi održan je 4. lipnja u prostoru Laube, koji se na internetu reklamira i kao tulumarka. Zbilja, puna se dva i pol sata tulumarilo uz ostvarenja Berislava Šipuša koji je okupio uz Ansambl Cantus - komorni orkestar čiji je utemeljitelj i s kojim već punih 17 godina promovira i afirmira prvenstveno suvremenu glazbu, još i nekoliko odličnih solista, predstavnika instrumentalne reproduktive čiji su vrhunski dometi, pogotovo kada je riječ o novijim skladbama, itekako dobro poznati.  Berislav Šipuš na svojem je svečarskom koncertu pričao, dirigirao, svirao klavir i nedvojbeno iskreno uživao jer u publici je bila crème de la crème zagrebačkog, štoviše i šire hrvatskog glazbenog života - od muzikologa i glazbenih publicista do glazbenika i štovatelja svega što glazba kao suvremenost danas donosi i predstavlja.



    Nedvojbeno je trebalo biti na Šipuševom rođendanskom autorskom koncertu, jer riječ je o predstavniku hrvatske glazbene kulture čije je djelovanje već desetljećima utkano u djelovanje institucija i manifestacija posvećenih klasičnoj glazbi - spomenut ću samo Muzički biennale Zagreb i Osorske glazbene večeri, a činjenica da vodi Ansambl Cantus i predaje na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu obrazujući nove skladateljske generacije, osobito je važan bonus u njegovom cjelokupnom djelovanju. Ali, najbitnija je glazba. Berislav Šipuš diplomirao je u razredu Stanka Horvata na Muzičkoj akademiji u Zagrebu a usavršavao se u Udinama kod Gilberta Bosca i u Parizu učeći od Alaina Despresa, François-Bernarda Mâchea i Iannisa Xenakisa. Skladatelj je koji vjeruje u glazbeničko poslanje, u poziv kao neizbježnost i sudbinu. Da, upravo to uvjerenje glavni je spiritus movens stvaralačkih poriva i svega što Berislava Šipuša trajno potiče na traganje za vlastitom glazbom, za osluškivanjem onoga što mu diktira njegova nutrina i za ispisivanjem partitura koje nerijetko izviru iz izvanglazbenih asocijacija, iz povezivanja umjetničkih područja, iz divljenja prema jezicima i iz napajanja na izvorištima duhovnosti koju otkriva u osobnoj intimi i vlastitom doživljaju sebe i svijeta koji ga okružuje. Profesionalno, Berislav Šipuš vrhunski je poznavatelj svih izvora zvukovnosti; autorski, dovoljno smion i nepopustljiv prema bilo kakvim banalnostima i glazbeno krajnje inventivan, duhovit, osjećajan  i osoban, što sve njegovim skladbama osigurava jedinstvenost i neophodnu izvornost.

    Osam naslova koje je iz bogatog opusa od više od 200 djela Šipuš odabrao za svoj svečarski koncert, osam je iskaza osnovne umjetničke odluke da glazbom oblikuje vrijeme i obogati ga skladateljsko-tehnički vrlo složenim, ritmički trajno razigranim i emocionalno neprekidno nabujalim melodijsko-harmonijskim pronalascima koji se smisleno potvrđuju kroz pripadnost svemu što je glazbeno pozitivno, naivno rečeno - Lijepo i Dobro. Birani interpreti, basklarinetist Ratko Vojtek, pijanist Borjan Oliver, flautist Dani Bošnjak, gitarist Srđan Berdović, vokalistica Alba Nacinovich, gitarist Elvis Stanić, violinistica Katarina Kutnar, violončelist Andrej Petrač i pijanistica Katarina Krpan ubirali su burni pljesak, zahvaljujući dakako svojim vrsnim izvođačkim sposobnostima, ali i očitom povjerenju u Šipuševu glazbu u kojoj intuitivno otkrivaju one pozadinske vibracije kojima skladatelj udahnjuje ujedinjeni glazbeni i izvanglazbeni smisao, zvukovljem tumačeći strastvena duševna stanja. Pa ako i nije neophodno navoditi sve naslove, svakako je korisno spomenuti dvije skladbe koje su predstavljene u novom ruhu, pa time i doživjele praizvedbe.



    Katarina Kutnar na violini i Berislav Šipuš za klavirom intenzivnom su korespondiranošću izveli Three Short Tales from Blind Forest, a na kraju su Cantusovci pod ravnanjem svojeg sada već počasnog umjetničkog voditelja izveli proširenu verziju skladbe In der Ferne. Doduše, skladatelj-slavljenik proširenjem je možda i malo odviše odlutao u daljinu, to jest u trajanje koje u totalu nije neophodno, ali je u bitnim sastavnicama svojih skladateljskih intencija, kao i u ostalim izvedenim djelima, neosporno pokazao i dokazao da je za hrvatsku suvremenu glazbenu tvorbu ime Berislava Šipuša jamstvo nadahnuća, a time i da je riječ o skladatelju relevantnom za suvremenu hrvatsku glazbu u cjelini. Sretno i dalje!

    Program:
    Dick Tracy and the Mistery of Pretty Piet, za basklarinet, tam-tam i zvončiće (1991.)
    And Then… Turn to the Mountain, za flautu i gitaru (2005.)
    Un jardin sous la pluie avec un compositeur sans parapluie
    Three Short Tales from the Blind Forest, za violinu i glasovir (2018.)*
    Ad Te…, concertino za violončelo i gudače (2010.)
    Ricercare, za glasovir (2000.)
    In der Ferne…, za instrumentalni ansambl (proširena verzija, 2018.*) – praizvedba


    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 18.  lipnja 2018.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike