Filigranski razrađen nastup

Ciklus koncerata Cristoforium; pijanist Nikolaj Demidenko, MUO, 5. travnja 2018.



  • Posljednji koncert ciklusa Cristoforium pamtit će publika u Muzeju za umjetnost i obrt po tonskoj ljepoti klavira tvrtke Carl Bechstein, koji će sljedeće godine zaokružiti stoljeće i pol, te po vještini i muzikalnosti s kojom je ruski pijanist Nikolai Demidenko pretvarao notne zapise u pravi glazbeni užitak. Iz uvodnih riječi umjetničkog ravnatelja ciklusa Danijela Gašparovića moglo se naslutiti da bi se on mogao ugasiti, jer čini se da za ciklus koncerata na starim klavirima započet prije tri godine nema dovoljno materijalnih sredstava. Smještaj zbirke starih klavira, koju su Ljubomir i Danijel Gašparović donirali Gradu Zagrebu, još uvijek nije riješen na zadovoljavajući način. Tako vrijedni klaviri, od kojih su neki nažalost već djelomično ili potpuno uništeni u prostoru u kojem su trenutno pohranjeni, povremeno dospiju na koncertni podij razotkrivajući publici svoju tonsku ljepotu i umijeće svojih graditelja.

    Na koncertu održanom u četvrtak, 5. travnja 2018. publiku je zadivio ruski pijanist Nikolai Demidenko svirajući na klaviru tvrtke Carl Bechstein iz Berlina, izrađenom godine 1869. koji je gotovo u potpunosti sačuvan u izvornom obliku. Izmijenjen je neznatan dio dijelova, kao i lak, a zahvaljujući izvornim batićima sačuvan je zvuk koji današnjoj publici može dočarati mogućnosti sviranja iz vremena nastanka klavira. Na Bechsteinu iz 1869. mogao se, dakako, svirati i nešto stariji repertoar pa je Nikolai Demidenko odabrao skladbe ranih romantičara - Franza Schuberta i Frédérica Chopina. Pijanist koji je danas u sedmom desetljeću života stekao je slavu kao jedan od najvećih interpreta Chopinove glazbe, posebno njegovih valcera. Glazbeno školovanje Demidenko je počeo u Moskvi u Glazbenoj školi Gnjesin u razredu prof. Ane Kantor, a nastavio ga na Konzervatoriju u Moskvi u razredu Dmitrija Baškirova. Laureat je dvaju velikih glazbenih natjecanja – Montreal (1976) i Čajkovski (1978), a od 1990. stalno živi u Velikoj Britaniji. Tijekom uspješne karijere nastupao je Demidenko kao komorni glazbenik, solist na recitalima i uz orkestar, surađujući s uglednim svjetskim dirigentima i orkestrima. Njegov bogat repertoar obuhvaća pedesetak koncerata i skladbe za klavir različitih razdoblja, od kojih su mu možda ipak bliže one iz 18. i 19. stoljeća.



    U prvom dijelu koncerta odsvirao je Nikolai Demidenko Impromptu br. 4 u f-molu (D. 935) i četverostavačnu Sonatu u c-molu (D. 958) Franza Schuberta, dok je drugi dio bio posvećen pjesniku klavira Frédéricu Chopinu. Nikolai Demidenko odsvirao je u nizu započetom valcerom njegovih sedam valcera i šest mazurki. Schubertov razigrani Impromptu i Sonata, kao i Chopinove skladbe - osobito mazurke, pune su romantičarskog ugođaja i trenutnih raspoloženja. Kako ih se može maštovito, zanimljivo i dojmljivo približiti publici pokazao je Nikolai Demidenko u prvom, možda još više u drugom dijelu koncerta koji je protjecao u tročetvrtinskoj mjeri, ali ne i u jednoličnome tempu. Raznolikošću tempa odlikuju se valceri, a kratke mazurke – kao  predasi s karakterističnim ritamskim obrascem, slušatelje su odvele u Chopinov zanimljiv svijet harmonija koji kadikad na završetku skladbe donosi neuobičajenu kadencu. Sve te nijanse Nikolai Demidenko istaknuo je u svom tečnom i muzikalnom sviranju na klaviru Bechstein koji je unatoč vremešnosti sačuvao veliki dinamički raspon, a u promišljenom nijansiranju umjetnik je najglasnije vrijednosti ostavio za efektne završetke. Demidenkov pijanizam, koji odlikuje savršena pokretljivost prstiju, jasna artikulacija udara, lako odsvirane rastvorbe, pasaže i dvohvati, ispjevani legato i diskretna pedalizacija, pretvorio je njegov nastup u nezaboravan doživljaj. Savršen osjećaj za ritam i filigranski razrađena rješenja ostali su sačuvani u svim skladbama a povremena, s mjerom učinjena odstupanja od zadanih tempa još su jedna potvrda Demidenkova majstorstva. Zahvalnu publiku nagradio je s dvije sonate Domenica Scarlattija, a i sam oduševljen klavirom Bechstein iz 1869. odlučio se za još jedan, dugi dodatak – Chopinovu Barkarolu.




    Program:
    F. Schubert: Impromptu op. 142 br. 4 u f-molu
    F. Schubert: Sonata u c-molu
    F. Chopin: Valceri i mazurke (izbor)

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 28. svibnja 2018.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike