Virtuozni delirij

Varaždinski komorni orkestar, Alfredo Ferre Martinez, violončelo, Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu, 15. travnja 2018



  • Kako Varaždinski komorni orkestar (VKO) nema stalnog dirigenta i ne nastupa pod dirigentskim vodstvom, taj ugledni komorni gudački ansambl - sa sjedištem u važnom glazbenom središtu kakvo je Varaždin, čija je sada već 190 godina stara Glazbena škola hrvatskoj kulturi dala izuzetno brojne vrhunske glazbenike, uveo je praksu mijenjanja umjetničkih voditelja na pojedinim koncertima tijekom sezone. Tako je umjetnička voditeljica četvrtog koncerta ovogodišnje sezone, održanog 15. travnja, bila koncertna majstorica orkestra violinistica Ivana Penić Defar (Zagreb, 1972), nadasve angažirana glazbenica i u stalnom radnom odnosu koncertna majstorica drugih violina Simfonijskog orkestra HRT-a, uz djelovanje u komorno-glazbenim ansamblima, koja je studij violine diplomirala u razredu Silvana Kuzmina na Muzičkoj akademiji u Zagrebu te magistrirala u razredu Christosa Polyzoidesa i Ulrike Danhoffer na Sveučilištu za glazbu i dramsku umjetnost u Grazu.

    Naime, VKO sada već 24. sezonu održava po šest koncerata u Velikoj koncertnoj dvorani Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu, koja je nedvojbeno jedan od najljepših i najakustičnijih koncertnih prostora u Hrvatskoj uopće. Upravo renovirana, zahvaljujući predanosti intendantice HNK u Varaždinu mr. sc. Jasne Jakovljević, varaždinska Velika koncertna dvorana ugošćuje i brojna druga glazbena događanja, a pokrovitelji sezona VKO-a su Grad Varaždin, Varaždinska županija i Ministarstvo kulture RH uz sponzora ART ŠTACUN iz Varaždina. Uvriježila se praksa posjeta koncertima VKO-a slušatelja iz Zagreba, pa kontinuirano dolaze zagrebački ljubitelji komornog muziciranja, pri čemu valja spomenuti da su prije dolazila po dva autobusa a sada dolazi samo jedan, što pokazuje manju platežnu moć starije generacije koja čini jezgru glazbi i VKO-u odanih poklonika iz metropole. Dakako, među njima uvijek ima i Varaždinaca koji žive u Zagrebu, što je dodatna veza s rodnim gradom, a činjenica je da niti u VKO-u nisu svi glazbenici izravno povezani s Varaždinom ili njegovom Glazbenom školom.

    Ivana Penić Defar odlučila se za dvije skladbe iz ostavštine austrijskog majstora Franza Schuberta (1797–1828), genija koji je dao završne akorde Bečke klasike i uveo u novi svijet glazbenog romantizma. Odabrala je Allegro assai, stavak za gudački kvartet u c-molu, D 703 na početku koncerta te 14. gudački kvartet u d-molu, D 810, poznat pod naslovom Smrt i djevojka u drugom dijelu koncerta. Odebljanje gudačkih dionica u skladbama izvorno pisanima za gudački kvartet automatski donosi i veći volumen zvuka i time pogodovanu dramatizaciju protoka glazbe uvođenjem (kontra)basovske dionice. Umjetnička voditeljica, kao koncertna majstorica i violinistica po vokaciji, naglašenim je akcentima i pažljivim dinamičkim kontrastiranjem uz vrlo pomno vođenje ansambla postizala nadasve precizna tumačenja Schubertove glazbe. Osobito u 14. gudačkom kvartetu bečkog majstora, u čijem je drugom stavku Andante con moto, koji neodoljivo asocira na Beethovenov glazbeni jezik,  Schubert za bogato variranje koristio melodiju iz vlastite antologijske solo-popijevke Smrt i djevojka nastale 1817. godine na stihove Mathiasa Claudiusa, bilo je moguće osluškivati stalni porast dramatskog naboja jednako u vrlo žustrom muziciranju bravuroznih gudača, kao i u dinamičkim uzletima, sve do snažnih fortea i uzavrelih tempa završnoga Ronda.



    Gost-solist večeri bio je mladi španjolski violončelist Alfredo Ferre Martinez (Elda, 1994) koji je izveo Koncert za violončelo i orkestar u C-duru, Hob. VIIb:1 Josepha Haydna (1732–1809). Haydnova glazba nakon Schubertova stavka Allegro assai i prije 14. gudačkog kvarteta u komorno-orkestralnoj verziji pobrinula se za stilsko jedinstvo cijeloga koncerta i svakako potvrdila ozbiljnost pristupa programiranju, kao i visoko razvijeni ukus za sastavljanje koncertnog rasporeda. Kad je pak riječ o mladom violončelistu Alfredu Ferreu Martinezu, dobitniku prve nagrade na 6. Međunarodnom violončelističkom natjecanju Antonio Janigro održanom u veljači 2016. godine u Zagrebu - a dio te prve nagrade bio je upravo i nastup uz VKO, teško je naći dovoljno uvjerljive riječi za pohvalu njegove muzikalnosti i tehničke spreme a da se ne upadne u moguće laude koje bi eventualno djelovale pretjerano za glazbenika starog tek 24 godine.

    Alfredo Ferre Martinez već je dobitnik brojnih španjolskih, dakle nacionalnih nagrada, violončelo je počeo učiti u rodnom gradu Eldi koji je s nešto više od 50 tisuća stanovnika jedno od središta južno-španjolske pokrajine Alicante, studirao je na Visokoj glazbenoj školi kraljice Sofije u Madridu u razredima Natalije Šahovske, Michala Dmočovskog i Ivana Monighettija, stekavši ugled i osvojivši nagradu kao najbolji student violončela te ugledne europske/svjetske glazbene akademije, a trenutno je student Ivana Monighettija i Sol Gabette na Muzičkoj akademiji u Baselu. Dakle, rano prepoznata nadarenost uz vrhunske pedagoge mogućnosti su koje ovog nadasve simpatičnog i razgovorljivog mladića vode na putu prema neospornim vrhuncima glazbeničke karijere koju ćemo, ako to ikako bude moguće, moći pratiti i na još kojem živom susretu s violončelistom koji već u ovom stadiju razvoja muzicira diljem svijeta na sjajnom instrumentu majstora Stefana Scarampelle, izrađenom u Mantovi 1905. godine a koji mu je na korištenje dala zaklada Boubo-Music. Riječju, sve je na najvišoj razini - škole iz kojih dolazi i violončelo na kojemu svira, a iz svega toga logično proizlazi i vrhunsko profesionalni ali i naglašeno individualni odnos prema glazbi koju interpretira.

    Smireni potezi gudalom, ali i virtuozni delirij, dinamički kontrasti suptilnog nijansiranja, te nadasve pjevnost čelističkog zvuka i ona uzvišena dostojanstvenost muziciranja koja odlikuje samo vrhunske talente, oznake su kojima je moguće opisati doživljaj i interpretaciju Haydnova Koncerta za violončelo u C-duru kako ga je prezentirao gost iz Španjolske. Jedinstveno i nezaboravno! Kao dodatak nakon urnebesnog pljeska, Alfredo Ferre Martinez odsvirao je obradu meditativne španjolske narodne melodije kako ju je zabilježio katalonski čelistički genij Pablo Casals. Za poznavatelje glazbe i violončela napose nepobitno dovoljno. Dolazi li iz iberijskog kraljevstva još jedan Casals? Ime svakako valja zapamtiti.

    Program:
    Franz Schubert
    : Allegro assai, stavak za gudački kvartet u c-molu, D. 703
    Joseph Haydn: Koncert za violončelo i orkestar u C-duru, Hob. VIIb:1
    Franz Schubert: 14. gudački kvartet u d-molu, D- 810, "Smrt i djevojka"


    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 30. travnja 2018.

     

     

Piše:

Zdenka
Weber

kritike