Izvrsni tumač barokne literature

Koncert Domena Marinčiča; Glazbeni salon Arheološkoga muzeja, 16. veljače 2018.



  • Drugi koncert ciklusa Glazbeni salon Arheološkog muzeja u Zagrebu održan je u petak, 16. veljače 2018. Naslovljen Pièces pour viole seule (Djela za violu solo) mogao je slučajnim posjetiteljima sugerirati program skladbi za klasičnu violu za koju je literatura skromnija nego za violinu i violončelo. No, u popisu svih koncerata sezone na programu prvog koncerta violončelista Emanuela Pavona naveden je uz ime solista Domena Marinčiča instrument viola da gamba. U tjednu kad su na dva koncerta Zagrebačkih solista ljepotom tona publiku osvojile violina Giovannija Battiste Guadagninija iz 80-ih godina 18. stoljeća u rukama Luke Ljubasa i violina Antonija Stradivarija iz 1715. u rukama Raya Chena, zagrebačkoj publici predstavljen je još jedan povijesni instrument kao najbolja poveznica s baroknim stilskim razdobljem u kojem su skladane skladbe za njega i javno izvođene. Violu da gamba (sa sedam žica) na kojoj je muzicirao gost iz Ljubljane Domen Marinčič izradio je oko 1730. godine Johann Christian Hoffmann (1683-1750) - graditelj koji je u Leipzigu izrađivao gudačke instrumente za sastave koje je u tome gradu 30-ih godina 18. stoljeća vodio Johann Sebastian Bach (1685-1750).

    Instrument dubokoga tonskog registra viola da gamba, poput mlađega violončela, zadržao se u izvođačkoj praksi baroka za izvedbu najdublje, u jednome glasu zapisane dionice bassa continua uz neki instrument s tipkama (čembalo ili orgulje) na kome je svirač tijekom izvedbe improvizirao šiframa naznačenu akordičku pratnju. Tijekom 16. i 17. stoljeća uživala je viola da gamba popularnost kod skladatelja, izvođača i publike, osobito u Francuskoj za vrijeme vladavine kralja Luja XIV. u 17. stoljeću. Za svoj nastup u Zagrebu Domen Marinčič odabrao je upravo skladbe francuskih skladatelja 17. i ranog 18. stoljeća. Nakon studija arhitekture Domen Marinčič posvetio se studiju glazbe u Njemačkoj, diplomiravši prvo čembalo a zatim usavršavajući violu da gamba kod uglednih pedagoga u Nürnbergu i Trossingenu. Poznavalac dvaju ključnih instrumenata za izvedbu bassa continua – čembala i viole da gamba, završio je odgovarajući postdiplomski studij u razredu Alberta Rinaldija. Osvojio je brojne nagrade na međunarodnim natjecanjima, suosnivač je ili član komornih sastava profiliranih za izvedbe barokne glazbe, a uz brojna gostovanja u raznim zemljama svijeta Domen Marinčič ostvario je zavidnu diskografiju tumačeći uglavnom barokni repertoar na čembalu ili violi da gamba.

    U program koncerta u Arheološkome muzeju Domen Marinčič uvrstio je sljedeće skladbe: Pièces en Ré mineur (Djela u d-molu) Nicolasa Hotmana (1614-1663), Pièces en Mi mineur (Djela u e-molu) Jeana Laquementa Dubuissona (1622/23-1680/81), Pièces en Ré mineur (Djela u d-molu) Jean de Sainte-Colombea (2. polovina 17. stoljeća), Tombeau pour M. de Sainte-Colombe le père (Grob za M. de Sainte-Colombea oca) M. de Sainte-Colombea sina (oko 1660-1720?), Pièces en Sol majeur (Djela u G-duru) iz zbirke Pièces de Violle (1685) Sieura de Machyja (2. polovina 17. stoljeća) i Pièces en Ré mineur (Djela u d-molu) iz zbirke Pièces de Violes (1701) Marina Maraisa (1656-1728). Navedene skladbe tipične su višestavačne barokne suite s kontrastnim rasporedom tempa, mjera i melodijsko-ritamskih obrazaca.



    Melodija i prema mogućnostima instrumenta naznačena harmonijska struktura jasno se razabiru u širokom tonskom opsegu viole da gamba, dok je umjereno polifono vođenje glasova zahtijevao samo stavak Chaconne u skladbi Sieura de Machyja. Kratki, raznovrsni stavci tečno su strujali pod vještim prstima iznimno muzikalnog Domena Marinčiča čije su se vještine sviranja pokazale u dobroj intonaciji (koja se na violi da gamba češće provjerava), izvrsnoj tehnici lijeve ruke - osobito u brzim stavcima, primjereno protumačenim ukrasima, kao i logično artikuliranoj dinamici u odnosu na melodijsko-harmonijske slojeve. Jednostavnim i mirnim pokretima gudala izvukao je Domen Marinčič iz svoje viole da gamba lijepi ton koji je publici – barem tijekom njegova jednosatnog nadahnutog i temperamentnog sviranja, mogao možda približiti francuski kraljevski dvor kao prostor muziciranja i ukus publike i naručitelja glazbenih djela u 17. stoljeću, o čemu je često ovisio daljnji opstanak na repertoaru. Koncert izvrsnoga tumača barokne literature Domena Marinčiča bio je doista jedinstven doživljaj i prava poslastica za ljubitelje i poznavatelje barokne glazbe koju nemamo priliku često slušati u sjajno osmišljenoj i razrađenoj izvedbi na povijesnom instrumentu – violi da gamba iz 18. stoljeća, na kojoj odnedavno svira gost iz Ljubljane.

    Program:
    Nicolas Hotman Pièces en Ré mineur
    Dubuisson [Jean Laquement] Pièces en Mi mineur
    Jean de Sainte-Colombe Pour la Basse: Pièces en Ré majeur
    M. de Sainte -Colombe le fils Tombeau pour M. de Sainte-Colombe le père
    Sieur de Machy - Pièces de Violle (1685): Pièces en Sol majeur
    Marin Marais - Pièces de Violes (1701): Pieces en Ré mineur

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 12. ožujka 2018.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike