Provjereni repertoar

Zadarski komorni orkestar; Veton Marevci, dirigent; Ivan Krpan, klavir; Koncertna sezona Zadar 2017/2018., Svečana dvorana Sveučilišta u Zadru, 29. siječnja 2018.



  • Glazbena kritika najčešće se tek u iznimnim slučajevima dotiče studentskih koncerata – poput večerašnjeg koncerta Zadarskog komornog orkestra, na kojem su se predstavili talentirani studenti zagrebačke Muzičke akademije: apsolvent dirigiranja Veton Marevci i student 5. godine klavira Ivan Krpan. Premda još studenti, obojica iza sebe imaju lijep broj koncerata, ostvarenih suradnji i nagrada. Primjerice, Lajovicev student Marevci bio je godinu dana asistent dirigenta Zagrebačke filharmonije, a u ovoj godini ga uz više koncerata s različitim hrvatskim orkestrima očekuje i niz projekata na mjestu asistenta dirigenta Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a.

    Ivan Krpan je hrvatskoj javnosti odavno poznato ime. Ovaj dobitnik više hrvatskih priznanja za najboljeg glazbenika godine i nekoliko prvih nagrada na međunarodnim pijanističkim natjecanjima ušao je u svijet vrtoglavog internacionalnog uspona onog trenutka kada je dobio prvu nagradu natjecanja Ferruccio Busoni u Bolzanu. U svijetu pijanističkih natjecanja zna se što je Busoni i koliko je strog, stoga ne predstavlja nikakav kuriozitet činjenica da je pobjeda na njemu Krpanu otvorila vrata već dogovorenim brojnim nastupima po Europi i izvan nje. (Zadar je imao sreću da se našao između Busonija i rezervirane sezone.)



    Večerašnji repertoar svjesno je zaobišao eksperimente i rastrošna razbacivanja tehnikom. Pametna je odluka da se mladi glazbenici predstavljaju provjerenim repertoarom kojim pokazuju osnove zanata, kao što su u našem slučaju bili Haydnova Simfonija br. 85 u B-duru (tzv. Kraljica) te Mozartov Koncert za klavir i orkestar br. 27 u B-duru KV 595. U Marevcijevoj izvedbi Haydnovo iznimno umijeće instrumentiranja ponajbolje Pariške simfonije zablistalo je visokim sjajem, iznoseći pronicljivo čitanje bogatih provedbenih i varijacijskih elemenata. Jedan od doista lijepih trenutaka izvedbe bilo je i isticanje asocijativnog sloja pučkog Ländlera u 3. stavku. Energija i polet koju sa sobom nose dobitna kombinacija talenta, znanja i mladosti, nepobitno otkrivaju dirigenta kojeg očekuje svijetla budućnost. Tek je jedna sitnica čiju će korekciju sa sobom donijeti vrijeme i iskustvo.

    U ovoj izvedbi vrlo naglašen i previše energičan zvuk puhačke sekcije ipak je zvukovno primjereniji većem prostoru poput Lisinskog, na kojeg je Marevci naviknuo. No s obzirom na malen broj proba gostujućeg dirigenta s orkestrom, to je pojedinost na kojoj bi se mogao poskliznuti i dirigent s dugotrajnijim radnim stažem i koja u ovom slučaju nije od presudne važnosti za ukupan pozitivni dojam.



    Lagani
    Mozart je lakmus-papir koji otkriva slabe točke mnogih dobrih pijanista. Čak i da ne znamo pobjednička imena sa prošlih Busonija a kojima se sada pridružio ovaj Dalibaltayanov student  - već otprve se čuje da Ivan Krpan pripada klasi onih izvrsnih pijanista urođene zrelosti i dorađenosti s potencijalima za uspješnu međunarodnu karijeru. Koliko god bilo stereotipno govoriti o dobi interpreta, slušajući Krpana nitko ne bi mogao pomisliti da ima tek 20 godina.

    Krpanov iznimno mekan i lagan dodir tipke posjeduje prelijepu boju; tehnika je takve izbrušenosti da je malo pijanista koji mu ne bi na njoj pozavidjeli; muzikalan je u tolikoj mjeri da bi ga slušatelj mogao slušati satima, bez osjećaja protjecanja vremena; interpretacijski smjer nastavlja se na tradicionalnu izvedbenu praksu, a ipak zvuči svježe i uzbudljivo. Iz njegovog sviranja stječe se dojam da je biti pijanist najjednostavniji posao na svijetu. Uza sve to Ivan Krpan odaje dojam skromnog mladića koji je gotovo iznenađen reakcijama slušatelja. Jednom riječju: ovakvom talentu možemo samo zaželjeti daljnje osvajanje pijanističkih vrhunaca!

    Izvođači:
    Veton Marevci,
    Ivan Krpan

    Program:
    J. Haydn Simfonija br. 85 u B-duru (tzv. Kraljica) 
    W. A. Mozart Koncert za klavir i orkestar br. 27 u B-duru KV 595

     © Helena Novak Penga, KLASIKA.hr, 12. veljače 2018.

     

Piše:

Helena
Novak Penga

kritike