Virtuozne čelističke kadence

Ciklus Da camerra KDZ: Varaždinski komorni orkestar, dir. Filip Pavišić, solist: Tomasz Daroch, violončelo, Hrvatski glazbeni zavod, 30. listopada 2012.

  • Varaždinski komorni orkestar, arhivska fotografija

    Varaždinski komorni orkestar od osnutka 1994. njeguje tradiciju komornog i orkestralnog muziciranja u Varaždinu. U središtu djelatnosti tog višestruko nagrađivanog ansambla je ciklus od pet premijernih koncerata u Velikoj koncertnoj dvorani HNK-a u Varaždinu, kao i suradnja s Varaždinskim baroknim večerima. Ti se koncerti redovito snimaju, a najčešće i izravno prenose na 3. programu Hrvatskog radija. Tako je bilo i na otvaranju ove sezone 28. listopada, a već dva dana kasnije koncert je repriziran u novom ciklusu Koncertne direkcije Zagreb Da camera – Orkestralni zvuci u Hrvatskom glazbenom zavodu.

    Taj renomirani ansambl ima vjernu publiku u svojem gradu sa stotinjak posjetitelja koji dolaze u Varaždin i iz Zagreba, ali za razliku od te uhodane prakse, prvi zagrebački koncert ciklusa Da camera nije naišao na zadovoljavajući odaziv publike, tako da je dvorana HGZ-a bila gotovo prazna. U takvom nimalo poticajnom i neugodnom ozračju VKO je nastupio pod ravnanjem Filipa Pavišića, dirigenta mlađe generacije, koji je studirao na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji u razredu Vjekoslava Šuteja, a usavršavao se u Beču u klasi Uroša Lajovica.

    Tomasz Daroch, arhivska fotografijaSa svojih 36 godina Pavišić ima već iskustva u radu s opernim ansamblima, raznim zborovima i orkestrima, a kao dobitniku Nagrade HGZ-a na prošlogodišnjem Međunarodnom dirigentskom natjecanju Lovro pl. Matačić ponuđen mu je i ovaj nastup uz Varaždinski komorni orkestar. Taj orkestar dodjeljuje svoju nagradu i istaknutim sudionicima Međunarodnog violončelističkog natjecanja Antonio Janigro, pa je tako ugostio i mladog poljskog umjetnika Tomasza Darocha (1989), a dao je priliku za afirmaciju i mladom hrvatskom skladatelju Luki Marohniću (1982), diplomantu iz razreda Davorina Kempfa, praizvevši njegovu Partitu u Varaždinu, koja je s uspjehom ponovljena i u Zagrebu, iako bi izvedbu još trebalo dotjerati, a posebno uskladiti zajedničke završetke.

    Marohnićeva Partita za komorni orkestar op. 9 sastavljena je od niza stiliziranih starih plesova za gudački komorni orkestar uz još dvije oboe i dva roga. U obliku istoimenih baroknih skladbi instrumentirana na suvremen način uz nekoliko istaknutih sola po uzoru na djela rane klasike s vidljivim utjecajem Bacha i Mozarta, bila je dobar uvod u nastavak večeri s dvije skladbe Wolfganga Amadeusa Mozarta: Koncertom za violončelo i orkestar u D-duru, KV 314 i 29. simfonijom u A-duru, KV 201. Gudački sastav VKO na čelu s koncertnim majstorom Jožom Haluzom djelovao je sigurno i uigrano u suradnji s dvije odlične oboe i dva manje dojmljiva roga, koji su u popularnoj Mozartovoj 29. simfoniji bili neugođeni, nametljivi i grubi. Mozartov slog ipak traži više finoće i elegancije, a to je nedostajalo zvuku orkestra u cjelini, posebice u forte dinamici i brzima tempima.

    Gostujući solist Varaždinskog komornog orkestra 23-ogodišnji poljski violončelist Tomasz Daroch diplomirao je 2011. u razredu Michaela Flaksmana i Jelene Očić-Flaksman u Mannheimu (Staatliche Hochschule für Musik und darstellende Kunst), a usavršavao se kod Juliusa Bergera u Augsburgu i na raznim majstorskim tečajevima istaknutih violončelista (Bernard Greenhouse, David Geringas, Frans Helmerson, Miklos Perenyi, Gary Hoffman and Heinrich Schiff). Iza njega su mnogi solistički nastupi i koncerti uz razne orkestre te snimanja, a član je i obiteljskog Daroch trija.

    Ovom prigodom mladi se umjetnik predstavio vrlo lijepim Mozartovim Koncertom za violončelo i orkestar u D-duru, inačicom njegova popularnog Koncerta za obou (prva dva stavka uzeta su iz Koncerta za obou u C-duru, a treći stavak iz izgubljene, a kasnije pronađene Mozartove skladbe Andante, KV 470 u obradi slavnog mađarskog dirigenta Georgea Szella). Daroch je svirao sigurno, muzikalno, lijepim punim tonom i tehnički besprijekorno. Posebno se istaknuo vrlo zahtjevnim virtuoznim kadencama iz pera Emmanuela Feuermanna i prekrasnom kantilenom u središnjem Adagiu. Uz solidnu pratnju orkestra pod ravnanjem Filipa Pavišića nastup mladog poljaka Tomasza Darocha u Mozartovom Koncertu u D-duru, KV 314 bio je izvedbeni vrhunac večeri. U znak zahvalnosti oduševljenoj publici umjetnik se zahvalio lijepim dodatkom – jednim stavkom iz Bachove Suite za violončelo solo.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 2. studenoga 2012.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike