O standardima koncertnih agencija

30. Zagrebačke ljetne večeri, 5. – 27. srpnja 2011: Ansambl Marco Polo, Atrij Galerije Klovićevi dvori, 18. srpnja 2011.

  • Ansambl Marco Polo

    U Atriju Klovićevih dvora Ansambl Marco Polo održao je vrlo dobro posjećen koncert. Da li je publiku privuklo ime ansambla, kao zalog nečeg atraktivnog, ili program usredotočen na područje rane glazbe, ili možda sklonost prema vokalnom izvodilaštvu kao takvom, teško je odrediti. Ali, koncert u svakom slučaju nije ispunio očekivanja ni jednog od navedenih razloga. Dapače, ta je večer pokazala da organizator pri izboru programa nije vodio računa o profesionalnim standardima, i samo nekoliko dana prije nego što će u svom ljetnom ciklusu ugostiti pijanista kakav je Ivo Pogorelić, na isti podij dovodi ansambl koji u osnovi pripada području amaterskog izvodilaštva.

    Bogato i raznoliko područje tzv. rane glazbe (srednji vijek, renesansa, barok) odavno je, sa svim i mnogim specifičnostima, uspostavljeno kao zasebna kategorija najviših razina izvodilaštva. Radi se o vrlo velikim zahtjevima, koji u detaljima i nijansama variraju unutar svakog od triju razdoblja od jedne do druge sredine, različitih škola, skladatelja, instrumentalne ili vokalne glazbe, određenih formi, svjetovne ili sakralne glazbe… I svaki pokušaj interpretiranja te literature koji ne poštuje temeljne, vrlo određene izvodilačke standarde, a takav je bio koncert Ansambla Marco Polo, završava lošim rezultatom.

    Ali, za to nisu krivi članovi Ansmabla, nego inicijator njegovog osnivanja, pokretač i dirigent Ante Milić. Upravo je neobično da se Milić, pijanist koji je završio i studij dirigiranja, da tako kažemo, oglušio na buku velikih postignuća i standarda u području revitalizacije i izvodilaštva rane glazbe, koji su već pedesetak godina praktički svima dostupni sa golemog broja diskografskih izdanja, koncerata, preko radijskih i televizijskih programa, sa DVD-a…

    Jasno je da situacija u Hrvatskoj nije ista kao u Velikoj Britaniji ili Francuskoj, ali kao mali podsjetnik navest ćemo da su u našoj sredini u području rane glazbe izrazito važni koraci napravljeni krajem šezdesetij i tijekom sedamdesetih na Glazbenim večerima u sv. Donatu u Zadru. Na Varaždinskim baroknim večerima gostovali su prije dvadesetak godina i kasnije neki od najboljih svjetskih ansambala.

    I, konačno, Koncertna direkcija Zagreb je prije samo nekoliko godina u svoje ljetne programe uvrstila i mali festival barokne glazbe (bila je to inicijativa tadašnjeg ravnatelja Saše Britvića koji je, kao što je dobro poznato, suutemeljitelj Hrvatskog baroknog ansambla) koji je Zagrepčanima ponudio vrlo kvalitetne koncerte.

    Za uvrštavanje koncerta kakav je održao Ansambl Marco Polo u jedan profesionalni ciklus teško se može naći opravdanje i pravi razlog. No, činjenica da je ipak uvršten poticaj je da se razmisli o standardima naših koncertnih agencija.

    © Dodi Komanov, KLASIKA.hr, 20. srpnja 2011.

kritike