Dobro znana djela u drukčijem ruhu

Ciklus koncerata Iz salona Očić: Jelena Očić-Flaksman, violončelo, Federico Lovato, klavir, 19. svibnja 2011.

  • Jelena Očić FlaksmanNedugo nakon nastupa s orguljašicom Ljerkom Očić, violončelistica Jelena Očić Flaksman ponovno je nastupila na kućnom koncertu Iz salona Očić, ali s novim programom u suradnji sa svojim stalnim suradnikom, talijanskim pijanistom Federicom Lovatom. Sklona otkrivanju i izvođenju malo poznatih djela glazbene literature ili onima poznatijima u obradama za violončelo uz pratnju različitih instrumenata, Jelena Očić Flaksman ovaj je put posegnula za dobro znanim remek-djelima dvojice velikana, Johanna Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena. Bio je to izbor od pet preludija iz Bachove zbirke Dobro ugođeni klavir (d-mol i D-dur iz 2. knjige te cis-mol, c-mol i C-dur Ave Maria Gounod iz 1. knjige) u obradi Ignaza Moschelesa i Beethovenova 9. Sonata u A-duru, op. 47 Kreutzerova u obradi Carla Czernyja.

    Jelena Očić-Flaksman i Federico Lovato dobro su uigrani duo, često su nastupali zajedno, između ostalog i u salonu Očić, a u siječnju ove godine snimili su novi zanimljiv nosač zvuka koji će uskoro biti objavljen, a na kojem se nalaze spomenuta djela. Publika u salonu Očić i slušatelji izravnog prijenosa koncerta na 3. programu Hrvatskoga radija, koji je vodio urednik Branko Magdić, imali su zadovoljstvo prvi čuti kako zvuče ta dobro znana djela u drukčijem ruhu. Te neobično zanimljive obrade, koje se rijetko čuju, daju im novu dimenziju posebnog ozračja i sjaja, dodatne umjetničke vrijednosti. Kako se radi o uglednim i vrsnim skladateljima, koji su se prihvatili tog delikatnog transkripcijskog posla, rezultat je zadivljujući.

    Federico LovatoDok je pijanist, skladatelj i pedagog Ignaz Moscheles, učenik Antonija Salierija dobro znanom i prepoznatljivom Bachovu preludiranju na glasoviru dodao svoju autorsku dionicu za violončelo uz romantičnu notu i ekspresivnost, Czernyjeva je obrada Kreuzerove sonate vrlo vjerna originalu te ju je priznao i odobrio sam autor Beethoven koji je bio Czernyjev učitelj. Moscheles je često prerađivao djela velikih majstora, vješto i virtuozno, salonskom elegancijom, romantičnom izražajnošću i punoćom zvuka, što je bilo očito i u ovoj interpretaciji. Njegova intervencija u Bachovim preludijima gotovo je postala novim originalom.

    Iako se rijetko čuje, Czernyjeva inačica Beethovenove Kreutzerove iznimno je vrijedna i zanimljiva, tim više jer je tumačenje muzikalne Jelene Očić Flaksman egzaktnošću, tonskim intenzitetom, drukčijom, tamnijom bojom i ekspresivnošću pridonijelo ljepoti i izražajnosti djela. Svakako valja u cjelini pohvaliti i izvrsnu suradnju spretnog, muzikalnog i predanog pijanista Federica Lovata. Dodajmo da je ovaj koncert Jelena Očić-Flaksman posvetila svojem omiljenom pedagogu Bernardu Grünhausu, koji je nedavno preminuo u 95. godini u Bostonu, gdje se umjetnica četiri godine usavršavala u njegovoj cijenjenoj klasi.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 22. svibnja 2011.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike