Učinci glasnoće

Drugi koncert Kvarteta Rucner u ciklusu Godišnja doba – Ljeto

  • Kvartet RucnerU skladu s dobrim običajem poticanja nastanka novih djela hrvatskih skladatelja, Gudački kvartet Rucner naručio je glasovirski kvintet od Dubravka Detonija, preradbu i razradbu njegove ranije istoimene skladbe Predasi tišine za gudački kvartet iz 1994. godine. Dodavši gudačkom kvartetu glasovir, u interpretaciji svojega sina Danijela Detonija, autor je stvorio novi zvukovni spektar na starim temeljima kratkih, meditativno-lirskih ili virtuozno-dramatskih ulomaka odijeljenih značajnim stankama. Razmrvljena partitura neprestanim nabojima između tišine i zvuka nije, međutim, mogla zadržati trajnu koncentraciju slušatelja, unatoč solidnoj praizvedbi na drugom koncertu ciklusa Godišnja doba – Ljeto održanom 11. lipnja u Hrvatskom glazbenom zavodu.

    U nastavku večeri članovi Gudačkog kvarteta Rucner u sastavu Sidonija Lebar, prva violina, Ana Paula Knapić Franković, druga violina, Dragan Rucner, viola i Snježana Rucner, violončelo, izveli su Gudački kvartet u F-duru Mauricea Ravela. Tom lirskom remek-djelu 20. stoljeća s četiri kontrastna stavka nedostajalo je malo više francuskog parfema. Ugodniji uhu bili su polagani dijelovi partiture s vrlo lijepim sonornim tonom viole, ali ponešto preoštrim atakama violončela, dok su brži i glasniji ulomci, posebice u završnom stavku, ponekad bili upitne čistoće, ritma i uvjerljivosti zajedničkog kvartetskog zvuka i muziciranja.

    U posljednjoj točki večeri – Klavirskom kvintetu u f-molu Cesara Francka Kvartetu Rucner ponovno se pridružio Danijel Detoni. Izrazito zahtjevna partitura grandioznog romantičnoga djela, također poput prethodnog protkanog profinjenim francuskim sfumatom, i ovdje je sretnije predstavljena u melodioznijim lirskim dijelovima, poput glavne teme koju je najavio vrsni pijanist Danijel Detoni finim mekanim tonom, kojem su se priljubili i ostali glazbenici. Forte, međutim, kod svih sudionika prerasta u grubi fortissimo, a sviranje postaje neprecizno. Usto, prva violina unatoč nespornoj kvaliteti interpretacije nema dovoljno snage tonski preuzeti dominaciju, a ostali joj ne pomažu. A tajna kvalitetnog komornog muziciranja jest upravo u idealnom međusobnom dosluhu i ravnovjesju svih dionica.

    © Višnja Požgaj, KULISA.eu, 15. lipnja 2008.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike