Papandopulo u Egiptu

Plava oktava Zagrebačke filharmonije, dir. Perry So, solist: Radovan Cavallin, klarinet, KD Vatroslav Lisinski, Zagreb, 1. travnja 2011.

  • Perry So i Radovan Cavallin na koncertu Zagrebačke filharmonije

    Izvrsni mladi hongkonški dirigent Perry So, asistent Gustava Dudamela u Losangeleskoj filharmoniji i redoviti dirigent Filharmonije iz Hong Konga održao je prošlog tjedna dva koncerta sa Zagrebačkom filharmonijom. Nakon odlične izvedbe kantate Carmina burana Carla Orffa na Koncertu za život Zaklade Ana Rukavina 29. ožujka, dirigirao je i koncertom ciklusa Plava oktava 1. travnja s djelima Papandopula, Ravela i Coplanda. Netipično koncipiran program prvo je predstavio nedavno otkriveno djelo Borisa Papandopula Marche Arabe Symphonique. Iako je djelo već izvedeno u ovoj sezoni, ponovna izvedba pokazala se ipak opravdanom, kako bi se zagubljeno djelo nakon dugo vremena rehabilitiralo i na našim koncertnim programima. Naime, Papandopulo ga je napisao za Simfonijski orkestar u Kairu, s kojim je kao dirigent surađivao šezdesetih i početkom sedamdesetih godina i održao niz koncerata uglavnom u egipatskoj prijestolnici.

    Shodno tamošnjim prilikama Papandopulo je upotrijebio teme legendarnog egipatskog pjevača i skladatelja Sayeda Darwisha, oca egipatske popularne glazbe, tvorca egipatske himne i niza antologijskih pjesama. Kako kaže neumorni muzikolog Davor Merkaš, koji se trudi i ponekad uspijeva pronaći neka od stotinjak nestalih Papandopulovih djela, ovu je egzotičnu partituru nakon mnogobrojnih neuspješnih pokušaja velikodušno pomogla pronaći veleposlanica Arapske Republike Egipta gospođa Eman Mohamed Zaki Moharram, a u Zagreb je stigla iz jednog kairskog glazbenog arhiva. Ta efektna koračnica blistavog papandopulovskog orkestralnog sloga dobila je pod temperamentnim vodstvom maestra Soa i angažiranom izvedbom orkestra optimalni sjaj.

    Početak drugog dijela koncerta pripao je galantnoj orkestralnoj inačici dobro poznate virtuozne klavirske skladbe Alborada del gracioso Mauricea Ravela, a ostale dvije točke napisao je u nas malo izvođen američki skladatelj 20. stoljeća Aaron Copland. U Koncertu za klarinet i gudački orkestar uz harfu i klavir, kojim je završio prvi dio koncerta, solist je bio izvrsni hrvatski umjetnik – Zagrepčanin Radovan Cavallin, koji je nakon školovanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i Parizu razvio lijepu međunarodnu karijeru. Od 1989. je prvi klarinetist i profesor na Akademiji Filharmonijskog orkestra Gran Canarie u Španjolskoj, a od 2002. predaje klarinet i na Konzervatoriju u Las Palmasu. Virtuozna skladba posvećena slavnom Bennyju Goodmanu „nesvjesni je spoj elemenata latino i sjevernoameričke popularne glazbe“ i dobar materijal za predstavljanje tehničkih bravura, što je vještom i muzikalnom Cavallinu prekrasnog tona s lakoćom polazilo od ruke.

    Zadovoljnoj publici umjetnik je podario još dva efektna dodatka iz pera Jeana Jeana i Bele Kovača. Večer je završila suitom Appalachian Spring Aarona Coplanda, iz glazbe za istoimeni balet, skladan za znamenitu plesačicu i koreografkinju Marthu Graham, koji podsjeća na filmsku glazbu. Tako je u tom većim dijelom malo poznatom i tematski popularnijem programu u vrlo dobrim izvedbama pod vodstvom darovitog Perryja Soa publika mogla uživati i ujedno otkriti nešto novo.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 4. travnja 2011.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

najavljujemo...