Nedostojna posveta Chopinu

Ciklus Četiri godišnja doba Gudačkog kvarteta Rucner: Zima, Hrvatski glazbeni zavod, 1. prosinca 2010.

  • Gudački kvartet Rucner, foto: www.rucner-string-quartet.com
    Ove godine kada cijeli svijet obilježava 200. obljetnicu rođenja Frédérica Chopina, Gudački kvartet Rucner pridružio se plejadi umjetnika, napose pijanista, posljednjim koncertom ovogodišnjeg ciklusa Četiri godišnja doba – Zima. Koncert je održan pod pokroviteljstvom Njegove Ekscelencije veleposlanika Republike Poljske u republici Hrvatskoj Wieslawa Tarke, koji je na početku večeri pozdravio publiku i zahvalio umjetnicima na trudu oko pripreme specifičnog programa .Taj je osim Chopinovog 2. koncerta za glasovir i orkestar u komornoj inačici sa solisticom Sabrinom Zelić uz gudački kvartet predstavio i jedno novo djelo hrvatskog skladatelja Josipa Magdića nadahnuto Chopinovom glazbom, a u sklopu programa koji je u cjelini odisao poljskim skladateljskim duhom, izveden je i 2. gudački kvartet Quasi una fantasia, op. 64 uglednog poljskog skladatelja Henryka Mikolaja Goreckog (1933-2010).

    Budući da je Henryk Mikolaj Gorecki preminuo nedavno, 12. studenoga u 77. godini života, bila je to ujedno i posveta – ne rođendanska kako je bilo zamišljeno, nego posmrtna, s njegovim portretom izloženim na notnom stalku na podiju dvorane HGZ-a. Gorecki je kao utemeljitelj Nove poljske škole bio u svojem drugom skladateljskom razdoblju, nakon četrdesete godine života sklon jednostavnosti i minimalizmu, s ritualnim ponavljanjem melodijskih fragmenata i ritmičkih formula. Takav pristup skladanju primijenjen je i na tri gudačka kvarteta koja je prema narudžbi napisao 1990-ih godina za američki Kronos Quartet. Drugi kvartet Quasi una Fantasia je meditativno, dirljivo i potresno djelo hipnotičkog djelovanja, te je zahvaljujući solidnoj i sugestivnoj izvedbi pružio dostojnu posvetu preminulom skladatelju.
    Sabrina Zelić Lovrenović, arhivska fotografija, foto: Irena Jurjević, www.057info.hr
    Josip Magdić (Ogulin, 1937), koji često surađuje s Gudačkim kvartetom Rucner rado se odazvao molbi Snježane Rucner da za Kvartet napiše novo djelo u povodu Chopinove obljetnice, koje će biti i praizvedeno te večeri. Nastao je tako inspirativni Gudački kvartet U slavu Chopina, kraća skladba od desetak minuta s nekoliko citata besmrtnih Chopinovih tema, razrađenih i ulančanih u autorovo originalno ruho, suvremenim tretiranjem kvartetskoga sloga. I ova je izvedba bila na dosta visokoj razini, s jednim dojmljivim solom prve violine u rukama Sidonije Lebar te zalaganjem ostalih članova Kvarteta violinistice Ane Paule Knapić Franković, violista Dragana Rucnera i violončelistice Snježane Rucner.

    Razočaranje je međutim uslijedilo s izvedbom 2. klavirskog koncerta u f-molu Frédérica Chopina (Želazowa Wola, 1810 - Pariz, 1849). Već je sam uvod s gudačkim kvartetom najavio nedostatak finoće tona, plemenitosti, pjevnosti i nadahnuća. Sarajevska pijanistica Sabrina Zelić, koja je diplomirala na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Pavice Gvozdić te se usavršavala na Koncervatoriju Čajkovski u Moskvi, a od 1998 predaje na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, svoju je dionicu izvodila površno, čak s ponekom krivom ili izostavljenom notom, dakle tehnički nevješto, bez logičnog i muzikalnog fraziranja, uz grubi forte i nepreciznu artikulaciju. Čak i u središnjem drugom stavku – prekrasnoj Romanci nokturalnog karaktera u kojoj se zrcali ljubav dvadesetogodišnjeg umjetnika prema pjevačici Konstanci Gladkovskoj, nakon njegova povratka iz Beča u Varšavu, kada je i nastao taj briljantni Chopinov rani opus. Nažalost, ta nevješta i nedorađena izvedba bez suptilnosti i sukladnog komornog muziciranja nije mogla biti dostojnom posvetom velikom Frédéricu Chopinu.

    © Višnja Požgaj, KULISA.eu, 5. prosinca 2010.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike