Varaždinska barokna simfonija

40.Varaždinske barokne večeri, 24. rujna – 4. listopada 2010. (1)

  • Barokna akademija iz Detmolda
    Bogat i atraktivan program ovogodišnjih Varaždinskih baroknih večeri s ponosom potpisuje ravnatelj Davor Bobić. Uz visoko pokroviteljstvo predsjednika Republike Hrvatske  Ive Josipovića i Ministarstva kulture na čelu s ministrom Božom Biškupićem, a kao zemlja partner odabrana je Savezna Republika Njemačka, država bogate barokne tradicije koja je iznjedrila velikane poput Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händela te Heinricha Schütza ili Georga Philippa Telemanna, da spomenemo samo najupečatljivija imena.

    Uvjetovano kriznim vremenom štednje moralo se prilagoditi i smanjiti troškove gdje je to bilo moguće, ali nikako na uštrb kvalitete. Uspostavljena je prvi put i korisna suradnja s još jednim našim uglednim festivalom Samoborskom glazbenom jeseni, čiji su se termini uvijek poklapali s varaždinskim, tako da se neki od vrijednih i skupih stranih programa izvode na oba festivala. Uz Samobor tu su još već tradicionalni prikladni prostori drevnih dvoraca i crkava u Lepoglavi, Trakošćanu, Križevcima, Prelogu, Ludbregu, Varaždinskim Toplicama, Krapini, Valpovu te u inozemstvu, u Ptuju, Zalaegerszegu i Bratislavi.

    Sjajan početak
    Hofkapella München
    Festival je počeo svečanim otvaranjem praćen standardnim dekorom gradske straže i djevojkama u krinolinama, s bakljama i velikim vatrometom na kraju večeri. U središtu pozornosti bio je Barokni koncert u reprezentativnoj Katedrali, koja je ovaj put bila pretijesna za sve koji su poželjeli uživati u izvedbama lijepog programa koji je priredila Hofkapella München dijelom u suradnji s varaždinskim umjetnicima. Tako se kulturna suradnja između Njemačke, ovogodišnje zemlje partnera i Hrvatske odnosno Varaždina koji također s ponosom njeguje bogatu glazbenu tradiciju i gostoljubivost pokazala iznimno poticajnom i rezultirala je visokom umjetničkom razinom.

    Lijep program s djelima Carla Philippa Emanuela Bacha, Antonija Vivaldija i Georga Friedricha Händela počeo je Bachovom Hamburškom simfonijom br. 3 u C-duru za gudače i basso continuo, Wq182 kojom se ugledni barokni ansambl dostojno predstavio predvođen umjetničkim voditeljem Rüdigerom Lotterom na baroknoj violini. Potom je nastupio virtuoz na maloj baroknoj flauti Stefan Temmingh. Koncert za flautino u C-duru, RV 443 Antonija Vivaldija umjetnik je izveo temperamentno, muzikalno, spretno i komunikativno uz solidnu pratnju ansambla i odličan continuo.

    Veliko umijeće virtuoznog ornamentiranja na blokflauti Stefan Temmingh još je jednom pokazao na nedjeljnom koncertu u Dvorcu Batthany u Ludbregu u društvu odlične i vrlo emotivne čembalistice Olge Wats (također članice Hofkapelle München) s naglaskom na djelima Arcangela Corellija i njegovih suvremenika.

    Program svečanog otvaranja završio je ranim vokalno-instrumentalnim djelom Georga Friedricha Händela Dixit Dominus, HWV 232 u kojem su uz Hofkapellu München nastupili i naši umjetnici. Iako su solisti – sopranistice Ivana Lazar i Ana Lice, mezzosopranistica Sofija Cingula, tenor Ladislav Vrgoč i bariton Armando Puklavec – bili u prosjeku solidni, ipak ih je nadmašio odlični amaterski Zbor varaždinske katedrale Chorus Angelicus, čiji je svestrani kapelmajstor Anđelko Igrec autoritativno ravnao izvedbom.

    Drevni zvuci engleskog dvora

    Trio Pantagruel, EssenDa je Njemačka kao zemlja partner s bogatom baroknom tradicijom na najljepši način uveličala veliki jubilej Varaždinskih baroknih večeri reprezentativnim programima i sjajnim umjetnicima pokazalo se još na dva koncerta u subotu 25. rujna. Na matineji uz baroknu kavu u Dvorcu Trakošćan oduševio je odličan Trio Pantagruel iz Essena. Danska sopranistica Anna Maria Antonius Wierǿd, njemački flautist Dominik Schneider i engleski lutnjist Mark Wheeler predstavili su se biranim programom balada, arija i plesova iz razdoblja vladavine engleske kraljice Elizabete I pod naslovom Eliza je najmilija kraljica.

    Čistom i ljupkom glasu šarmantne mlade pjevačice pridružio se povremeno i voluminozni bariton Dominika Schneidera. Obojica kavalira pratili su svoju damu s nekoliko srodnih instrumenata poput flauti različitih veličina, lutnji te gitterna i citterna (preteča gitara). U stilskim kostimima, uz odgovarajuću koreografiju savršeno su se uklopili u ambijent Viteške dvorane, dočaravši strastveno i plastično glazbu davnih prošlih vremena.

    Iste večeri održan je još jedan atraktivni koncert u varaždinskoj Katedrali. Barokna akademija iz Detmolda izvela je Muku po Ivanu, BWV 245 Johanna Sebastiana Bacha pod ravnanjem jednog od osnivača Akademije uglednog orguljaša i zborovođe Gerharda Weinbergera. Njegovanje povijesne izvođačke prakse, govorne artikulacije, taktne razine akcentiranja, štedljivo korištenje vibrata i tehnika mezza di voce posebno su došli do izražaja u nastupima odličnog zbora, a među solistima impresionirali su sugestivni tenor Tilman Lichdi kao Evanđelist i decentni bas-bariton Klaus Mertens kao Pilat.

    Pozitiv iz Muzeja ponovno zvuči

    Andrew Benson WilsonPozitiv, vrijedan barokni instrument izrađen u 17. stoljeću na našem tlu, pohranjen u varaždinskom Gradskom muzeju (njegova fotografija krasi i naslovnicu kataloga VBV iz 2007) obnovljen je u radionici Heferer (pod nadzorom Orguljaške zaklade don Petar Nakić). Ugledni engleski orguljaš Andrew Benson Wilson, priznati stručnjak za izvođenje rane orguljaške glazbe na povijesnim orguljama kaže da ove orgulje, zajedno s orguljama slične datacije u Lepoglavi i u Varaždinskim Toplicama (na kojima je također nastupao ranijih godina) osiguravaju Varaždinu važno mjesto u okvirima europskog orguljaškog svijeta. Wilson je u Varaždinu održao i seminar orguljaške glazbe.

    Orgulje su komorne s tek pet registara i sviraju se stojeći. Pod naslovom Zvuči pozitiv sada su prvi put nakon obnove zazvučale punim sjajem na samostalnom recitalu pod spretnim prstima muzikalnog stručnjaka Bensona Wilsona. Program je sadržavao djela koja su najvjerojatnije bila izvođena na komornim ili pozitiv orguljama u svjetovnom okruženju od ranog 16. do ranog 18. stoljeća. Čuli smo tako plesove i varijacije iz zlatnog razdoblja engleske glazbe za instrumente s tipkama, vremena kralja Henrka VIII, strastvenog glazbenika u čijoj je ostavštini sačuvano čak dvadeset malih orgulja, zajedno sa četrnaest čembala i 154 blokflaute.

    Osim Henrikovih skladatelja Hugha Astona i Williama Byrda u programu su bile zastupljene i skladbe njemačkih autora Melchiora Schildta, Georga Böhma, Heinricha Scheidemanna, Johanna Pachelbela i Hansa Kottera te talijanskog majstora Girolama Frescobaldija.

    Udarni vikend VBV za kojeg je održano čak šest atraktivnih koncerata u Varaždinu i okolici zaokružio je 26. rujna navečer u Crkvi sv. Nikole ansambl Il Giardino Armonico, osnovan 1985. u Milanu, a danas sa sjedištem u Centro Cultural Miguel Delibes u Valladolidu. Među osnivačima je bio vrsni flautist Giovanni Antonini, danas umjetnički voditelj fleksibilnog ansambla s od 3 do 35 glazbenika. Ovom prigodom predstavio se kao solist uz sedam vrsnih glazbenika (2 violine, viola, violončelo, kontrabas, teorba i čembalo). Program U Veneciji obuhvatio je sonate manje poznatih skladatelja razdoblja Mletačke Republike, raskošne Serenissime u 17. i 18. st. (Castello, Merula, Buonamente, Legrenzi) poznatijeg Galuppija, a posebice omiljenog Antonija Vivaldija. Njegova tri Koncerta za flautino majstor Antonini izveo je na instrumentima različitih veličina, energično i suvereno izvodeći prave akrobacije uz odličnu suradnju svojih glazbenika. Ispraćen je dakako burnim aplauzom i ovacijama brojne zahvalne publike.

    © Višnja Požgaj, KULISA.eu, 29. rujna 2010.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike