Strastvena cjelina

Zagrebački kvartet i Danijel Detoni, klavir, Hrvatski glazbeni zavod, 27. travnja 2010.

  • Zagrebački kvartet, arhivska fotografija, foto: Roberta F., hr.wikipedia.org
    Posljednji ovosezonski koncert Zagrebačkog kvarteta održan pružio je malobrojnoj ali vjernoj publici tog našeg najstarijeg komornog ansambla izniman doživljaj. Birani program s jednim kvartetom Antona Brucknera i dva glasovirska kvinteta Rubena Radice i Johannesa Brahmsa ostvaren je u suradnji s mladim pijanistom Danijelom Detonijem, koji je zaraznom svježinom i mladenačkim nervom pridonio uspjehu izvedbi. Zagrebački kvartet u sastavu Goran Končar, Davor i Hrvoje Philips i Martin Jordan iznenadio je na početku večeri izborom gotovo nepoznatog djela austrijskog simfoničara i orguljaša Antona Brucknera. Iz njegova malobrojnog komornog opusa čuli smo Gudački kvartet u c-molu, nastao u vrijeme njegova ponovnog proučavanja orkestracije i glazbenih oblika uz Otta Kitzlera, violončelista u gudačkom kvartetu katedralnog kapelnika u Linzu, te dirigenta u tamošnjem kazalištu.

    Danijel Detoni, foto: www.danijeldetoni.comTada se Bruckner već bližio četrdesetim godinama i radove nastale u to vrijeme smatrao je tek vježbama za buduće ozbiljnije stvaralačko razdoblje u kojem se afirmirao kao simfoničar. To zagubljeno djelo otkriveno je i izvedeno 1951, nekoliko desetljeća nakon autorove smrti. A da je to ipak vrijedno repertoarno djelo, a ne tek zanemariva vježba, pokazala je i ova izvedba, posebice dojmljiva u okvirnim stavcima. Slijedilo je još jedno mladenačko ostvarenje suvremenog hrvatskog skladatelja Rubena Radice. Četiri dramatska epigrama, za glasovirski kvintet nastala u vrijeme njegova usavršavanja na Akademiji Chigiana u Sieni. Taj znalački i daroviti odraz utjecaja uglednih profesora Slavka Zlatića i Milka Kelemena na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i Vita Frazzia u Italiji, suvremeno je, pitko i komunikativno ostvarenje s puno lirskih epizoda, dojmljivih prijelaza te zanosnih i energičnih gradacija. Sudjelovanje izvrsnog pijanista Danijela Detonija bilo je dragocjena karika maksimalno koncentrirane i kreativne interpretacije.

    Izvrsna suradnja kulminirala je u završnoj točki večeri, Kvintetu za glasovir i gudački kvartet u f-molu op. 34 Johannesa Brahmsa. To poznato djelo slovi kao vrhunac prve faze skladateljeva zrelog komornog stvaralaštva. Bilo je to ujedno i vrhunac koncerta kojem je snažan impuls dao upravo Danijel Detoni. Tehnički savršeno, muzikalno i autoritativno vodio je glavnu riječ. Sugerirao je akcente i dinamiku, ali se nije odveć isticao nego se s kolegama stopio u kompaktnu i strastvenu cjelinu uzornog međusobnog osluškivanja u ostvarenju zvučnoga ravnovjesja. Odlična izvedba tog komornog remek-djela ispraćena je burnim pljeskom te su glazbenici u dodatku ponovili dio efektnog Scherza.

    © Višnja Požgaj, KULISA.eu, 29. travnja 2010.

kritike