Istančane kreacije

Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Gaetano Donizetti, Lucia di Lammermoor, dir. Nikša Bareza, red. Damir Zlatar Frey

  • Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Gaetano Donizetti, Lucia di Lammermoor, dir. Nikša Bareza, red. Damir Zlatar FreyLucia di Lammermoor Gaetana Donizettija posljednja je ovosezonska premijera riječke Opere. Redatelj predstave Damir Zlatar Frey, ujedno i scenograf, kostimograf i koreograf, dinamičnim je pokretom razigrao ansambl, a predstava odiše maštovitom vizualnom jednostavnošću i ambijentalnošću. Pod autoritativnim glazbenim vodstvom Nikše Bareze, već početnim taktovima stvorena je atmosfera i postignuto efektno muziciranje koje se ogleda u ritmičkoj razigranosti, reljefnoj dinamici, bogatstvu glazbena kolorita te intonativnoj čistoći. Nositelji glavnih uloga bili su doista, pomno odabrani te scenski i glasovno suvereni u solističkim i zajedničkim nastupima.

    Dvadesetšestogodišnja sopranistica Lana Kos, solistica Bavarske državne opere u Münchenu, na svom je debiju u naslovnoj ulozi, pružila umjetnički cjelovitu kreaciju te iznimno velike, teške i složene uloge, tim više što je to bila integralna izvedba, partitura isčitana bez kraćenja i sa svim paradnim pasažama originalnog Donizettijevog rukopisa, u obliku u kojem se danas vrlo rijetko postavlja. Talentom, dramatskim glasom impozantne snage i vrlo dobrom pjevačkom školom Lana Kos postigla je lakoću i gipkost interpretacije, koju su krasile čiste zvonke visine.

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Gaetano Donizetti, Lucia di Lammermoor, dir. Nikša Bareza, red. Damir Zlatar FreyUgledni bariton, solist riječke Opere Robert Kolar kao Lord Enrico Ashton potvrdio je svoje respektabilne glasovne i scenske dosege, a tenor Davor Lešić u ulozi Edgarda Ravenswooda prirodno vođenim belkantističkim frazama te glasovnim potencijalom pridobio je publiku. Lucijina učitelja Raimonda Bidebenta neosporno ugodnim, no ne toliko voluminoznim glasom tumačio je bas Siniša Štork, a Sergej Kiselev svojim lijepim lirskim tenorom i potrebnim muzikalnošću dostojanstveno je ostvario lik Lorda Artura Buklawa. Altistica Kristina Kolar lijepim frazama i kristalno čistim glasom pjevala je ulogu Lucijine družice Alise.

    Već su u prvom činu opere u solo nastupima i duetima protagonisti dosegli visoke interpretativne umjetničke domete, a od zajedničkih nastupa izdvaja se zapjev čuvenog seksteta iz drugog čina u kojem se protagonisti Lucija, Edgardo, Ashton, Raimond, Buklaw i Alisa raznorodnih misli i osjećaja prožimaju i stapaju u impresivnu dramaturšku glazbenu cjelinu predivnih kantilena, višeglasja i ritmova. Zbor što ga je uvježbao Igor Vlajnić bio je zvukovno homogen, dinamički razrađen i intonativno precizan.

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Gaetano Donizetti, Lucia di Lammermoor, dir. Nikša Bareza, red. Damir Zlatar FreyKako je predstava odmicala, sopranistica Lana Kos psihološki se i glasovno transformirala, od čedne mladenačke zaljubljenosti, postupno pojačavajući intenzitet osjećaja, u temperamentnu uzavrelost, očaj te, naposljetku, ludilo. Unatoč mladosti pokazala je doista zrelost i vrlo dobu kondicijsku pripremu. Čuvenu ariju ludila pjevala je briljantno, dramatskim uzletima i pasažama, rafiniranim koloraturama, sigurnih skokova i u blještavom stilu, što je mnogobrojna publika u ispunjenom teatru ispratila pljeskom i ovacijama. U spomenutoj ariji, uz sopran i orkestar svira, umjesto uobičajene solo flaute, instrument glassharmonika, za koji je Donizetti originalno i napisao tu dionicu, koji specifičnim zvukom dočarava osebujni i primjereni zvučni ugođaj i kolorit. Sviranje glassharmonike iziskuje izoštren sluh, a na riječkoj predstavi, i prvi puta u Hrvatskoj, svirao ju je gost Sasche Reckert.

    Neosporno, postavjanje Lucije di Lammermoor na scenu riječke Opere iziskivalo je mnogo rada i napora, a valja odati priznanje svim sudionicima na postignutom rezultatu.

    © Ramiro Palmić, KULISA.eu, 26. travnja 2010.

Piše:

Ramiro
Palmić

kritike