Dva para violončela

Ciklus koncerata Iz salona Očić: Michael Flaksman, Julius Berger, Jelena Očić-Flaksman, Hyun-Jung Berger, violončela, 8. travnja 2010.

  • U nizu netipičnih izvođačkih sastava koji se nestandardnim programima predstavljaju članovima Društva Franjo Dugan i slušateljima 3. programa Hrvatskog radija u izravnom prijenosu, 8. travnja nastupila su na Kućnom koncertu Iz Salona Očić dva zanimljiva bračna para violončelista. Amerikanac Michael Flaksamn i Nijemac Julius Berger ugledni su violončelisti, obojica nekadašnji đaci Antonija Janigra i njegovi asistenti. Uz umjetničku karijeru proslavili su se i pedagoškim radom u Njemačkoj. Tako je naša Jelena Očić studirala kod Flaksmana, a Južnokoreanka Hyun-Jung Berger kod Bergera. Ta profesionalna suradnja prerasla je u intimnu i u oba slučaja rezultirala brakom.

    Zanimljiv kvartet vrsnih violončelista Berger–Flaksman sada se prvi put predstavio zagrebačkoj publici, iako su Jelena Očić i Michael Flaksman već ranije nastupili u Salonu Očić. Sada su se udružili sa svojim dobrim prijateljima i suradnicima i priredili osebujan koncert s mješavinom zabavne i ozbiljne komorne literature, za dva ili četiri violončela. S jedne strane klasična i zahtjevna djela pružila su uvid u njihovo tehničko savršenstvo, a zabavnije note stvorile su ugođaj intimnog, salonskog ugođaja. Muziciralo se na visokoj umjetničkoj razini, lijepim tonom na kvalitetnim starim instrumentima, nadasve muzikalno i temperamentno.

    Jelena Očić, foto: www.natisone.itKao što smo doznali iz razgovora koje je s umjetnicima vodio urednik Branko Magdić, to malo ali moćno čelističko društvo sastavljeno od četiri jake osobnosti s posebnom pažnjom njeguje komorno muziciranje, držeći da je svaki oblik muziciranja ustvari svojevrsni oblik komornog muziciranja. Međusobno prijateljstvo, harmonija i umjetnička aura nad kojom lebdi duh velikog učitelja, uzora i prijatelja Antonija Janigra stvara iznimno poticajno ozračje koje se osjetilo i te večeri u interpretacijama raznolikog repertoara za dva ili četiri violončela.

    Kvartet se na samom početku predstavio njemačkim šlagerom Valcerom za tebe i mene za četiri violončela Franza Grothea, pravim uvodom u dobro raspoloženje. Potom je svaki bračni par izveo po dvije skladbe za dva violončela. Hyun-Jung Berger i Julius Berger izabrali su baroknu Sonatu u G-duru s izrazito virtuoznim završnim stavkom Jeana-Baptista Barrièra i Ave Mariju, tradicionalnu pjesmu Cimbra (drevnog keltskog ili germanskog plemena koje od 2. stoljeća nastanjuje talijanske Alpe). Jelena Očić-Flaksman i Michael Flaksman opredijelili su se pak za Dva dueta Reinholda Glièra.

    To uzorno pojedinačno predstavljanje bilo je dobar uvod u skladno zajedničko muziciranje na četiri violončela. Bio je to prvo potpuri popularnih melodija Georga Gershwina naslovljen Rhapsody in Blue, zatim elegični Souvenir de Curis Guillauma Paquea i Tango passionato Eduarda Pütza. Glazbenici nisu zaboravili dodati i jedno reprezentativno djelo uglednog hrvatskog skladatelja, violončelista i pedagoga Rudolfa Matza. Izveli su dva posljednja stavka (Assai drammatico, Finale in modo rustico) iz njegova Kvarteta u d-molu za četiri violončela. A nastup su završili onako kako su i počeli, s njemačkim šlagerima iz 1930. u redakciji za četiri violončela.

    © Višnja Požgaj, KULISA.eu, 12. travnja 2010.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike